Dat een slachtoffer van de nieuwjaarsbrand van 1 januari 2001 een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt, betekent niet automatisch dat die uitkering onbelast is.
Een slachtoffer van de nieuwjaarsbrand op 1 januari 2001 had een uitkering ontvangen uit een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Deze uitkering was niet gerekend tot zijn box 1-inkomen. Dat was ook het geval bij een aantal andere slachtoffers van de brand. De man dreef sinds 1 april 2001 via zijn eenmanszaak een stukadoorsbedrijf. In verband met deze werkzaamheden sloot hij in of na 2006 een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij een schadeverzekeringsmaatschappij, een nv. De ondernemer had de betaalde premies voor deze verzekering afgetrokken. Eind 2009 meldde hij zich arbeidsongeschikt. Vanaf het jaar 2010 ontving hij periodieke uitkeringen van de nv. Deze uitkeringen gaf de man op in zijn aangifte als inkomen uit werk en woning. In 2015 kwamen de man en de nv overeen dat de periodieke uitkering dat jaar zou eindigen. De nv zou daarom eenmalig een bedrag van € 300.000 aan de man uitkeren. Volgens de man was dit bedrag geen box 1-inkomen.
Uitkeringen die niet zijn belast in box 1
Hij motiveerde zijn stelling met een verwijzing naar een besluit van de staatssecretaris van Financiën van 7 september 2009 (nr. CPP2009/483M). Op basis van dit besluit zijn de volgende uitkeringen in verband met de nieuwjaarsbrand niet belast in box 1:
- uitkeringen op grond van de Regeling Tegemoetkoming in kosten. De uitkeringen op grond van deze regeling kunnen wel de aftrek voor specifieke zorgkosten beperken. De specifieke zorgkosten zijn immers niet aftrekbaar voor zover daartegenover baten staan.
- de eenmalige uitkering op grond van de Regeling Tegemoetkoming in schade in verband met functionele invaliditeit. De uitkering behoort wel tot het vermogen in box 3, voor zover zij op een peildatum nog aanwezig is.
- uitkeringen op grond van de Regeling Nazorg Volendam. De uitkeringen op grond van deze regeling kunnen wel de aftrek voor specifieke zorgkosten beperken. Bovendien is het bedrag van de uitkering dat nog bestaat op een peildatum belast in box 3.
Vrijgestelde uitkeringen hebben andere achtergrond
Zowel de Belastingdienst als Hof Amsterdam werpt tegen dat de uitkering van de nv niet kwalificeert als een vrijgestelde uitkering volgens het besluit. De man beaamt dat, maar stelt dat de uitkering van de nv is te vergelijken met de vrijgestelde uitkeringen. De uitkering vindt immers zijn oorsprong in arbeidsongeschiktheid veroorzaakt door de nieuwjaarsbrand, aldus de man. Maar de belastingrechter is het daar niet mee eens. Uitkeringen op grond van de Regeling Tegemoetkoming in schade in verband met functionele invaliditeit zijn niet bedoeld ter compensatie van derving van inkomsten. Zij zijn evenmin gerelateerd aan een bron van inkomsten. Deze uitkeringen zijn bedoeld om de slachtoffers de mogelijkheid te geven de draad van het leven weer op te pakken en hun toekomst zelf vorm te geven. Bovendien zijn voor de vrijgestelde uitkeringen geen premies afgetrokken. Het hof oordeelt dat de uitkering van de nv inderdaad is belast in box 1.
Wet: art. 3.100, eerste lid, onderdeel b en 3.124, eerste lid, onderdeel c Wet IB 2001
Besluit: paragraaf 7 besluit nr. CPP2009/483M
Geef een reactie