Uit cijfers die de staatssecretaris van Financiën heeft gedeeld omtrent de per 1 januari 2016 ingestelde publicatieplicht van kerkelijke instellingen met een ANBI-status, blijkt dat deze veelvuldig wordt verzuimd.
Van de circa 9.600 kerkelijke instellingen met een ANBI-status (peildatum 1 mei 2017) heeft de Belastingdienst er 1.532 gecontroleerd op hun publicatieplicht. Daarbij zijn 632 omissies vastgesteld die tijdig zijn hersteld, of waarvoor de periode voor herstel nog niet is overschreden. Tot op heden heeft het toezicht op de publicatieplicht van kerkelijke instellingen nog niet tot intrekkingen van de ANBI-status geleid.
Een ANBI moet op een internetsite de volgende gegevens publiceren:
- de naam van de instelling
Is de instelling bij het publiek bekend onder een andere naam dan die in de statuten staat? Publiceer dan beide namen. - het RSIN (Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatie Nummer)/fiscaal nummer
- het post- of bezoekadres van de instelling
- een duidelijke beschrijving van de doelstelling van de ANBI
- de hoofdlijnen van het beleidsplan
- de functie van de bestuurders
Hiermee bedoelen wij de functies van de bestuurders die in de statuten staan, bijvoorbeeld ‘voorzitter’, ‘penningmeester’ en ‘secretaris’. - de namen van de bestuurders
- het beloningsbeleid
Publiceer zowel het beloningsbeleid voor het bestuur zoals dat in de statuten staat, als voor de directie van de instelling. Publiceer ook het beloningsbeleid voor het personeel. Voor deze laatste groep kunt u volstaan met een verwijzing naar de CAO of salarisregeling voor het personeel, als dat van toepassing is. Lees meer over de beloning voor bestuurders. - een actueel verslag van de uitgeoefende activiteiten
- een financiële verantwoording
Een ANBI kan de vereiste gegevens op een eigen internetsite publiceren, of op een gemeenschappelijke internetsite van bijvoorbeeld een brancheorganisatie.
Meer informatie: Ministerie van Financiën, 31 mei 2017
Geef een reactie