Voor het eerst sinds het begin van de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) blijven de aanvragen voor nieuwe particuliere EV’s achter op het beschikbare jaarbudget. Staatssecretaris Van Rij stuurt een Kamerbrief over de nieuwe 2023 ‘hand aan de kraan’-analyse van het stimuleringsbeleid voor emissievrije personenauto’s.
De ‘hand aan de kraan’-systematiek borgt het afgesproken ingroeipad uit het Klimaatakkoord van emissievrije personenauto’s. Hiermee wordt onder- en overstimulering voorkomen door het ingroeipad van emissievrije personenauto’s te waarborgen. Ten tweede voorkomt de systematiek structurele budgettaire overschrijdingen door het stimuleringsbeleid te begrenzen tot het afgesproken niveau in het Klimaatakkoord.
Sinds het Klimaatakkoord zijn een tweetal wijzigingen in het stimuleringsbeleid doorgevoerd. Ten eerste is naar aanleiding van de ‘hand aan de kraan -analyse in 2021 besloten om vanaf 2022 de cap in de bijtelling te verlagen en is tegelijkertijd het budget voor de subsidie voor particulieren (SEPP) verhoogd. Een tweede wijziging is doorgevoerd met de Voorjaarsnota (2023) van dit jaar. In de besluitvorming over een aanvullend klimaatpakket is namelijk voorgesteld om de aanschafsubsidie voor de tweedehands emissievrije personenauto’s te verlengen voor de periode 2025-2029 om voor een groter publiek emissievrij rijden interessant te maken en te houden. De regeling moet nog worden vormgegeven.
Stimuleringsbeleid elektrische auto’s
Voor het eerst sinds het begin van de SEPP blijven de aanvragen voor nieuwe particuliere EV’s achter op het beschikbare jaarbudget. Waar een soortgelijk budget in 2022 eind mei al bijna was uitgeput, was eind mei dit jaar (2023) slechts net iets meer dan een derde deel van het beschikbare jaarbudget aangevraagd. Een analyse van de oorzaken hiervan loopt nog. De uitkomsten daarvan worden bij de vormgeving van de nieuwe regeling meegenomen. Dit is een indicatie dat de particuliere vraag naar nieuwe EV’s aan het teruggelopen is. In verband met (langere) levertijden is dit pas later in de registratiecijfers terug te zien (na-ijleffect).
De realisatie in 2022 is hoger uitgekomen dan de raming voor 2022 in de KEV22, maar ruim binnen de ‘hand aan de kraan’-bandbreedte. De raming van EV-nieuwverkopen in 2023 en 2024 zijn niet geactualiseerd en vallen binnen de ‘hand aan de kraan’-bandbreedte. De conclusie is dat de ‘hand aan de kraan -analyse 2023 geen aanleiding geeft om het stimuleringsbeleid voor emissievrije personenauto’s te wijzigen.
Geef een reactie