De achterstanden bij het aanvragen van een btw-id zijn inmiddels weggewerkt. Dit antwoordt staatssecretaris Vijlbrief op Kamervragen over het bericht ‘Belastingdienst heeft geen btw-id voor starter’.
Eind januari verscheen een bericht in de media dat een deel van de zelfstandig ondernemers die dit jaar zijn gestart, al weken wacht op hun btw-identificatienummer van de Belastingdienst. Zonder dat nummer kunnen zij geen facturen sturen.
Twee weken
De Belastingdienst hanteert als uitgangspunt een termijn van twee weken om het btw-id te verstrekken. Het unieke btw-id kan alleen door de Belastingdienst worden afgegeven, omdat derden (zoals de KVK) het btw-id niet meer kunnen afleiden van het BSN. De privacy van ondernemers is op deze manier beter beschermd. Begin januari had maximaal de helft van de startende ondernemers last van het probleem dat ze hun ob-nummer en btw-id niet binnen de gestelde termijn van twee weken in huis hadden. In aantallen gaat het om bijna 14.000 ondernemers die langer hebben moeten wachten. De achterstanden zijn inmiddels weggewerkt. Vanaf 10 februari 2020 worden de inschrijvingen en aanmeldingen van ondernemers weer zonder vertraging verwerkt, zodat de betreffende ondernemers het ob-nummer en het btw-id binnen twee weken ontvangen.
Procedure
In 2018 heeft de Autoriteit Persoonsgegevens de minister van Financiën een verwerkingsverbod opgelegd om het Burgerservicenummer (BSN) in het btw-identificatienummer te gebruiken. Als gevolg hiervan is ook de procedure van het toekennen van nummers gewijzigd, nu ontvangt een (startende) ondernemer twee verschillende nummers. Na implementatie gebruikt de ondernemer/natuurlijk persoon daarom de volgende twee nummers: – het nieuwe btw-identificatienummer (btw-id) zonder BSN: voor externe contacten met klanten en (internationale) leveranciers en voor vermelding op de website; – het voormalige btw-nummer, zonder de toevoeging NL: wat we nu omzetbelastingnummer (obnummer) noemen, voor contact met de Belastingdienst en de aangifte omzetbelasting. Zo wordt de privacy van de ondernemer beter gewaarborgd en is het niet langer mogelijk voor derden om het BSN af te leiden uit het btw-identificatienummer.
Na inschrijving in het Handelsregister worden de gegevens automatisch aan de Belastingdienst verstrekt. De Belastingdienst toetst de gegevens van de ondernemer administratief en met een geautomatiseerd risicomodel, om mogelijke fraude te voorkomen.
Meer informatie: Ministerie van Financien, 21 februari 2020, nr. 2020-0000036473
Geef een reactie