De Algemene Rekenkamer heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de invoering van nieuwe btw-regels voor grensoverschrijdende e-commerce in 2021. Volgens de Algemene Rekenkamer kan de Belastingdienst deze datum alleen halen als nog een half jaar tijdwinst wordt geboekt ten opzichte van de meest positieve scenario’s.
De Algemene Rekenkamer heeft onder meer de volgende knelpunten geconstateerd. De implementatie zal voor een deel moeten steunen op tijdelijke voorzieningen en handmatige (nood)procedures. Naast de aanpassingen als gevolg van de EU-regelgeving, moet ook rekening worden gehouden met systeemwijzigingen voortvloeiend uit de Brexit. Ondernemers kunnen zich niet registreren voor het nieuwe één-loketsysteem of er geen gebruik van maken. Dit kan leiden tot een verlegging van handelsstromen met betrekking tot e-commerce. Btw-aangiften en -betalingen vanuit andere EU-lidstaten gericht aan Nederland kunnen niet worden verwerkt via het nieuwe één-loketsysteem.
Reactie Vijlbrief
Staatssecretaris Vijlbrief schrijft dat deze knelpunten bekend zijn. Vijlbrief heeft de Belastingdienst begin 2020 dan ook verzocht alles in het werk te stellen om de implementatie te versnellen. Het versnellen van de implementatie naar 1 juli 2021 kent uitvoeringsrisico’s die in kaart worden gebracht en worden voorzien van risico mitigerende maatregelen.
Het onderzoek van de Belastingdienst zal op zeer korte termijn worden afgerond, waarna duidelijkheid over de mogelijke versnelling naar 1 juli verstrekt zal worden.
Update 20 januari
Staatssecretaris Vijlbrief heeft op 19 januari een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over de uitvoering van de implementatie, de risico’s en de oplossingen.
Meer informatie: Algemene Rekenkamer, 14 januari 2021
Geef een reactie