• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

ANBI-status kwijt door ondeugdelijke administratie

29 augustus 2017 door Giniraynha Poulina

Voor het behouden van de ANBI-status moet de fiscus kunnen controleren of de middelen van de instelling in de vereiste mate het algemeen belang hebben gediend. Geeft de administratie van de instelling niet een zodanig inzicht in de aard en omvang van haar uitgaven, dan kan men de ANBI-status kwijtraken.

In 2015 trok de Belastingdienst de ANBI-status van een Islamitische stichting met terugwerkende kracht in omdat de stichting geen deugdelijke administratie zou hebben gevoerd. De stichting hield zich bezig met het inzamelen van medische hulpmiddelen, medicijnen, kleding, schoeisel, het bouwen van ziekenhuizen en/of verzorgingscentra in derdewereldlanden en het organiseren van informatiedagen en projecten. Zowel uit de doelstelling als de feitelijke werkzaamheden van de stichting bleek dat zij uitsluitend of nagenoeg uitsluitend het algemeen belang diende. Maar volgens Hof Den Haag voldeed de stichting niet aan de kwantitatieve eis dat voor 90% of meer het algemeen belang wordt gediend. Met andere woorden, de administratie van de ANBI gaf niet een zodanig inzicht in de aard en omvang van haar uitgaven, dat de inspecteur kon controleren of de middelen in de vereiste mate het algemeen belang hadden gediend. Zo ontbraken van bestedingen voor de aankoop van hulpgoederen en van uitkeringen van contanten, facturen en betaalbewijzen.

Ook geen actueel beleidsplan

Er bestond dus geen inzicht in de aard, de omvang en de frequentie van deze bestedingen en uitkeringen. Voorts ontbrak een actueel beleidsplan waaruit de wijze van het beheer van het vermogen blijkt. De geconstateerde gebreken in de administratie konden niet door beeldmateriaal of getuigenverklaringen geheeld worden, hetgeen de stichting aanbood. Het hof vernietigde daarom de uitspraak van de rechtbank (zie: ‘Stichting dient algemeen nut ondanks geloofsovertuiging’) en verklaarde het bij de rechtbank ingestelde beroep ongegrond.

Wet: artikel 5b AWR

Regeling: artikel 1a Uitvoeringsregeling AWR 1994

Meer informatie: Gerechtshof Den Haag 22 augustus 2017 (gepubliceerd op 23 augustus 2017), ECLI:NL:GHDHA:2017:2413

Filed Under: Financiële planning, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
'Haal de politiek uit de Belastingdienst'
Volgende artikel
Mogelijke bestemmingswijziging perceel niet waardeverhogend

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

landbouwvrijstelling

Internetconsultatie herziening pachtregelgeving

Er is een internetconsultatie geopend over een herziening van de pachtregelgeving.

ministerie financien

Fiscale verzamelwet 2026 gepubliceerd

De Fiscale Verzamelwet 2026 is in het Staatsblad gepubliceerd.

Box 3: termijnverlenging nadere motivering bezwaren en verzoeken

De termijn om het bezwaar of verzoek box 3 nader te motiveren door het formulier Opgaaf werkelijk rendement in te dienen bedraagt 12 weken. Naar aanleiding van vragen en signalen van meerdere fiscaal dienstverleners heeft de Belastingdienst besloten om de indieningstermijn voor fiscaal dienstverleners te verlengen tot 1 mei 2026.

pensioenwet

Transitieperiode nieuwe pensioenstelsel wordt verlengd

De Eerste Kamer heeft dinsdag 2 december een wetsvoorstel aangenomen om de overgangsperiode naar het nieuwe pensioenstelsel met een jaar te verlengen tot 1 januari 2028.

lijfrente

Wetsvoorstel Fiscale Verzamelwet 2026 aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel Fiscale Verzamelwet 2026 aangenomen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Box 3 – Forfaitair stelsel met een Tegenbewijsregeling en de toekomst na 2028

Masterclass Actualiteiten vermogensstructurering 2025

Specialisatieopleiding Vermogensstructurering

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

AGENDA

Webinar voorjaarsnota & vooruitblik Belastingplan 2026

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×