Minister Keijzer geeft antwoord op vragen over de Anti Tax Avoidance Directive (EU-richtlijn antibelastingontwijking).
De earningsstrippingmaatregel is een generieke renteaftrekbeperking die volgt uit ATAD1. De richtlijn maakt geen onderscheid tussen verschillende belastingplichtigen. ATAD1 biedt lidstaten wel een aantal mogelijkheden om een uitzondering te maken ten aanzien van de toepassing van de renteaftrekbeperking. De richtlijn voorziet niet in het expliciet uitzonderen van enkel een bepaalde groep belastingplichtigen voor de toepassing van de earningsstrippingmaatregel. Dit betekent dat het uitzonderen van een bepaalde groep belastingplichtigen voor de toepassing van de earningsstrippingmaatregel niet mogelijk is, omdat Nederland in dat geval niet zou voldoen aan de implementatieverplichting ten aanzien van (de minimumnorm die volgt uit) de richtlijn. De mogelijkheid om woningcorporaties uit te zonderen van de renteaftrekbeperking in de vennootschapsbelasting als gevolg van de ATAD1- richtlijn, zou een zeer onzeker traject zijn, waarbij naast de vraag of dit binnen de
ATAD-regels zou kunnen ook staatssteun een rol speelt.
De minister wijst op de inmiddels ingetreden verhoging van het percentage renteaftrek waarmee een fiscale lastenverlichting van € 383 miljoen voor belastingplichtigen is gemoeid. Dit slaat ook voor een deel neer bij maatschappelijke organisaties zoals woningcorporaties, die investeren via vennootschappen die met vreemd vermogen zijn gefinancierd. Specifiek voor woningcorporaties leidt deze maatregel tot een fiscale lastenverlichting van € 69 miljoen.
Ongelijk speelveld
Daarnaast is bij het introduceren van een van de in ATAD1 genoemde uitzonderingen voor toepassing van de earningsstrippingmaatregel van belang dat de staatssteunregels in acht worden genomen. Het verlenen van staatssteun is in beginsel verboden en alleen onder bepaalde voorwaarden toegestaan, bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat een Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) kan worden uitgevoerd of als er een vrijstellingsmogelijkheid van toepassing is dan wel als er een goedkeuringsgrond is. Door alleen een uitzondering voor een specifieke groep te creëren, ontstaat er mogelijk een ongelijk speelveld met andere marktpartijen.
In de jaren 2019, 2020 en 2021 is respectievelijk € 12,7 miljard, € 12,1 miljard en € 11,8 miljard aan rente in aftrek beperkt op basis van de earningsstrippingmaatregel. Over 2022 zijn nog geen gegevens beschikbaar, maar de verwachting is dat het bedrag in dezelfde ordegrootte zal liggen.
Uitgebreide evaluatie EC
Het kabinet wacht de uitkomsten van de evaluatie van ATAD af die momenteel wordt uitgevoerd door de Europese Commissie. Op dit moment is nog onbekend hoe het vervolgproces er precies uit zal zien na de openbare consultatie over ATAD, die deel uitmaakt van de evaluatie. De verwachting is dat een uitgebreid verslag zal worden opgesteld over de maatregelen uit ATAD. Volgens de meest recente planning van de Europese Commissie wordt dit verslag in het derde kwartaal van 2025 gepubliceerd.
Bron: Antwoorden op Kamervragen over evaluatie ATAD-richtlijn per 31 juli 2024, nr. 2025-0000036593, Ministerie VRO, 3 februari 2025
Meerdaagse opleiding Vastgoedfiscaliteiten
Gedurende drie dagen krijg je uitleg over verschillende onderdelen waaronder btw en vastgoed, overdrachtsbelasting en winstbepaling. Naast de uitleg van deze vier experts is er ook voldoende ruimte om vragen te stellen en eventuele praktijkcases te bespreken, zodat je weloverwogen keuzes kunt maken en jouw klanten van gedegen advies kan voorzien.
Geef een reactie