Het ministerie van Sociale Zaken heeft een besluit gepubliceerd waarin wordt aangegeven hoe arbeidsvoorwaardenbedragen vanaf 1 januari 2022 moeten worden behandeld bij vaststelling van inkomen dat relevant is voor de hoogte van uitkeringen en daarvoor aan te sluiten bij of de opbouw die in de loonaangifte is aangegeven, of bij het moment van uitbetaling als loon in de zin van de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv).
Met dit besluit worden het Algemeen inkomensbesluit socialezekerheidswetten, het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen, het Schattingsbesluit arbeidsongeschiktheidswetten en het Besluit SUWI gewijzigd. Door wijziging van het Besluit SUWI en later dienovereenkomstige aanpassing van de Regeling gegevensuitvraag loonaangifte worden per 1 januari 2022 twee nieuwe rubrieken ingevoerd in de loonaangifte (opbouw arbeidsvoorwaardenbedrag en opname arbeidsvoorwaardenbedrag). Daarmee vervallen twee andere rubrieken in de loonaangifte en in de polisadministratie, te weten ‘opgebouwde recht extra periode salaris’ en ‘extra periode salaris’. De gegevens die daarin zijn opgenomen tot inwerkingtreding van dit besluit blijven zichtbaar in de polisadministratie.
Moment van opbouw
Arbeidsvoorwaardenbedragen zoals individueel keuzebudget (IKB), persoonlijk keuzebudget, employee benefit en dergelijke leiden doorgaans tot periodiek regelmatige opbouw van een bedrag aan toekomstig loon dat later wordt uitbetaald (opname). Bij beslissingen over de hoogte van de uitkeringen zal UWV in beginsel aansluiten bij het moment van opbouw in de meeste situaties; daardoor ontstaat een regelmatige spreiding van het meenemen van dit deel van het loon over het jaar, op vergelijkbare wijze als al plaatsvindt bij de opbouw en uitbetaling van vakantiebijslag.
Praktische redenen
Om praktische redenen wordt bij de maandelijkse verrekening van inkomsten uit arbeid met werkloosheidsuitkering (inclusief uitkering op grond van hoofdstuk IV van de Werkloosheidswet (WW): overname verplichtingen van werkgever bij betalingsonmacht) en ziekengeld bij werknemers die ziek zijn geworden tijdens werkloosheidsuitkering uitgegaan van de uitbetaalde bedragen aan vakantiebijslag en overige arbeidsvoorwaardenbedragen. Dit omdat de verrekening van maandelijks inkomsten plaatsvindt op basis van de opgave van het ontvangen loon door de uitkeringsgerechtigde.
Het uitvragen van de opbouw en de opname van arbeidsvoorwaardenbedragen, waar keuzebudgetten deel van uitmaken, is essentieel voor de kwaliteit van de arbeidsmarktstatistieken en dus voor een juiste uitvoering van wet- en regelgeving.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2022 met uitzondering van overgangsrecht in verband met aanpassingen vanwege het arbeidsvoorwaardenbedrag in het Algemeen inkomensbesluit socialezekerheidswetten (art. 5:1c). Dat artikel treedt met ingang van 1 juli 2021 in werking.
Geef een reactie