De Belastingdienst heeft gemerkt dat de fiscale praktijk behoefte heeft aan een duidelijke uitleg over het automatisch verlengen van toeslagen. Op het Forum fiscaal dienstverleners heeft de fiscus een handreiking uitgebracht met meer informatie over dit onderwerp. Ook geeft deze handreiking tips om te voorkomen dat een cliënt ten onterechte een toeslag ontvangt.
Wanneer een adviseur eenmaal een toeslag heeft aangevraagd voor een cliënt, geldt deze aanvraag in principe ook voor volgende jaren. Zijn cliënt ontvangt jaarlijks in december de beschikking voor het nieuwe kalenderjaar. Heeft hij het volgende jaar recht op toeslag, dan ontvangt hij in december ook een voorschotbeschikking. Behalve het bedrag aan toeslagen staan in deze beschikking ook de gegevens waarop het bedrag is gebaseerd. De Belastingdienst raadt aan om deze gegevens te controleren en eventuele wijzigingen door te geven. Als een adviseur twijfelt of zijn cliënt het volgende jaar ook recht heeft op een toeslag, kan hij in de aanvraag voor de toeslag een stopdatum invullen. De stopdatum is dan 31 december van het desbetreffende jaar. Wie via ‘Mijn toeslagen’ een toeslag wil stopzetten, moet in het zoekveld ‘Wijziging zoeken’ het woord ‘stopzetten’ kiezen of intypen. Bij de zoekresultaten kiest men welke toeslag moet worden stopgezet. Met andere softwarepakketten kan men ook een stopdatum doorgeven.
Meer informatie: Forum fiscaal dienstverleners 10 augustus 2018
Geef een reactie