Bedrijven die auto's exporteren en daarbij gebruik maken van een exportdienstverlener mogen aan deze personen geen btw meer in rekening brengen. Ze moeten voortaan zelf de btw terugvorderen bij de Belastingdienst, zo schrijft Automotive. Het voorfinancieren van bpm-restitutie door providers is nog wel mogelijk.
De export van auto's verloopt vaak via gespecialiseerde export dienstverleners. Om het administratieve proces te vergemakkelijken wordt de auto voordat hij naar het buitenland gaat vaak tijdelijk op hun eigen naam gezet. De dienstverlener schiet vervolgens de bpm- en btw-teruggave voor aan de klant en vraagt die bedragen na export weer terug van de Belastingdienst. Zo zorgen ze ervoor dat de export geen belasting is op het werkkapitaal van de autobedrijven. De Belastingdienst vraagt sinds vorige maand aan exportdienstverleners om geen btw meer aan handelaren voor te schieten. De meesten hebben daar volgens de Belastingdienst al gehoor aan gegeven. Anderen verzinnen een andere constructie en worden zelf handelaar. Op die manier is de btw-restitutie nog wel mogelijk. Handelshuizen die zich bezighouden met auto-export, worden dan ook niet geraakt door de nieuwe regeling.
Tussenpersonen
‘Dat handelaren met tussenpersonen werken, juichen we alleen maar toe. Die bedrijven hebben verstand van export en hoe minder verschillende contactpersonen we hebben, hoe beter,’ legt Adriaan Ros, woordvoerder bij de Belastingdienst uit aan Automotive. ‘Maar dat de providers een btw-factuur van de handelaren krijgen, vinden we onrechtmatig. De provider heeft de auto dan wel op zijn naam staan, maar is er in feite geen eigenaar van.’
Meer informatie: Fiscus wil einde aan btw-restitutie via exportproviders
Geef een reactie