De persoonlijke verhalen uit het artikel ‘Vermorzeld in de raderen van de Belastingdienst’ zijn pijnlijk om te lezen schrijft staatssecretaris Vijlbrief als reactie op Kamervragen over het artikel.
Vijlbrief: ‘Het gaat om burgers en ondernemers die soms op dramatische wijze in de problemen zijn geraakt, waarbij het handelen van de Belastingdienst een rol heeft gespeeld.’
Contact met de mensen uit het artikel
Aan de burgers en ondernemers uit het artikel zijn via de Volkskrant de contactgegevens verstrekt van de regisseur van het Stella-team van de Belastingdienst en Toeslagen. Alle situaties worden in zijn geheel opnieuw bekeken. De Belastingdienst zal uit de gesprekken met deze mensen lessen trekken voor de eigen werkwijze en de werking van wet- en regelgeving.nUit de interviews rijst ook het beeld dat signalen van burgers, ondernemers en werknemers uit de eigen organisatie onvoldoende worden gehoord.
De Belastingdienst wil
- de dienstverlening verbeteren en het menselijk contact intensiveren;
- de menselijke maat bij aangifteverzuim terugbrengen;
- beter luisteren naar en leren van signalen van burgers, ondernemers en de medewerkers van de Belastingdienst.
Ten slotte meldt de staatssecretaris dat de Belastingdienst open staat voor mensen die zich herkennen in de interviews en rondlopen met een vergelijkbare situatie. Mensen kunnen zich hiervoor melden bij een van de dienstverleningskanalen: de BelastingTelefoon, balies of steunpunten en ze kunnen via social media aangeven dat ze contact zoeken of ze kunnen een brief schrijven. De Belastingdienst zorgt dat zij die zich via een van deze kanalen melden met een vergelijkbaar verhaal, passende hulp krijgen, conform de hulp die de fiscus de burgers en ondernemers uit het Volkskrantartikel biedt.
Geef een reactie