De Belastingdienst heeft een aantal registratiesystemen uitgezet omdat ze niet voldoen aan de privacywet AVG. Dat bevestigen Haagse bronnen na berichtgeving in NRC.
Aanleiding voor deze maatregel is de conclusie van KPMG dat veel meer registratiesystemen die de fiscus gebruikt om fraudeurs op te sporen niet voldoen aan de privacyrichtlijnen van de Algemene verordening gegevensbescherming .
In een brief aan de Tweede Kamer van 10 juli 2020 schrijven de staatssecretarissen dat bij de Belastingdienst vier computersystemen waarmee frauderisico’s in kaart werden gebracht tijdelijk zijn uitgezet. Ze voldoen niet aan de privacywetgeving.
Ook is het werk van het CAF-team stilgelegd. Dat team werd in 2013 opgetuigd om vermoedens van fraude te onderzoeken. De conclusies in het rapport zijn ernstig, schrijven de staatssecretarissen. In het fraudesysteem werd het vakje ‘fraude’ soms al aangevinkt voordat het hele onderzoek naar fraude was afgerond.
Toezichthouder
De staatssecretarissen van Financiën stellen ook een externe toezichthouder aan om de slepende problemen bij de fiscus aan te pakken. Welke bevoegdheden die toezichthouder krijgt en hoe de controle er precies uit moet zien, wordt uitgewerkt met drie experts van buitenaf. In het najaar wordt daarover meer duidelijk.
Het omstreden FSV-systeem kwam aan het licht bij journalistiek onderzoek naar de handhaving in de toeslagenaffaire, maar deze applicatie bleek actief bij alle grote afdelingen van de Belastingdienst, zoals MKB, Particulieren en Grote Bedrijven. Omdat de leiding van de Belastingdienst, inclusief de beide staatssecretarissen, niet precies wist hoe veilig en betrouwbaar het FSV-systeem was, werd het systeem eind februari tot nader order stopgezet. KPMG onderzocht wat de precieze reikwijdte van het omstreden systeem is en keek of er ook andere FSV-achtige registratiesystemen bij de Belastingdienst actief zijn.
Bron: NRC, 9 juli 2020
Meer informatie: Ministerie van Financien, 9 juli 2020
Geef een reactie