Jawel, er is zowaar nog wat nieuws te melden over de auto op Prinsjesdag. Ik dacht even dat al het nieuws al bekend was gemaakt bij de publicatie van de Autobrief II en de antwoorden over de maar liefst 72 (!) Kamervragen over dit onderwerp, maar dat was gelukkig niet het geval.
Het nieuws uit de Autobrief II is, hoewel niet de beloofde omwenteling op autobelastinggebied, toch aardig interessant. Zo noem ik de teruggang naar twee bijtellingspercentages. In de toekomst blijven maar twee smaken over: een hoog en een laag tarief van respectievelijk 22% en 4%. Het laagste tarief blijft dan voorbehouden aan de ‘echte’ elektrische auto. U weet wel, eentje die je alleen op kunt laden door middel van een stekker, en niet zo een waarvan je de stekker op zolder kunt laten liggen omdat ‘ie toch wel volgetankt kan worden met een andere brandstof: de plug-in hybride. Ook elektrische auto’s op waterstof vallen onder dit lage 4% tarief. Deze laatste categorie heeft met ingang van 1 januari 2019 overigens geen last van de voorgestelde ‘Tesla tax’: de beperking van de lage bijtelling tot de eerste 50.000 euro van de cataloguswaarde die op dit ogenblik vooral de duurdere auto’s uit dit segment zal treffen. Ik heb nog niets kunnen vinden over de bijtelling voor de zogenoemde youngtimers (15-plussers), dus ik neem aan dat die 35% over de waarde in het economisch verkeer zal blijven.
Over de BPM valt ook weinig nieuws te melden: de afbouw is in gang gezet en deze afbouw gaat in eerste instantie van start met een stapsgewijze afbouw van 12%. De nieuwe tabel voor de uit de gratie gevallen plug-in hybride krijgt z’n eigen BPM-tabel.
De categorie echt Prinsjesdagnieuws betreft de motorrijtuigenbelasting. Dit nieuws zal echter vooral in het buitenland met gejuich ontvangen worden, zo verwacht ik. Bekend was al dat de houder van een plug-in hybride meer motorrijtuigenbelasting gaat betalen, en dat de houder van een dieselauto zonder af-fabriek roetfilter met ingang van 2019 15% meer gaat betalen. Oud, maar niet minder belangwekkend nieuws is dat een aantal zogenoemde PC Hooft-tractors per 1 januari aanstaande niet meer onder het aantrekkelijke vrachtautotarief valt, maar fors gaat betalen naar het personenautotarief. Nee, het echte nieuws is dat u de motorrijtuigenbelasting in de toekomst niet meer per jaar kunt betalen, daarnaast wordt het tarief voor buitenlandse ingezetenen aangepast. Naar aanleiding van een uitspraak van de rechter, heeft men aangekondigd dat de motorrijtuigenbelasting voor deze in het buitenland wonende houders binnenkort niet meer berekend zal worden met gebruikmaking van de provinciale opcenten van de duurste provincie van Nederland, maar op basis van de tarieven van de goedkoopste provincie van Nederland. Toch nog een aardig fiscaal voordeel in de Prinsjesdagstukken dus, hoewel niet voor iedereen weggelegd.
Lees ook de blogs van andere specialisten omtrent het Belastingplan 2016:
> Redmar Wolf: '''Prinsjesdag 2015: een schrale btw-oogst''
> Jeroen Knol: ''Nivellering nu ook in box 3, alleen met andere argumenten''
> Ferry Piek: ''Belastingplan 2016: uitbreiding experimenteerbepaling naar de invordering''
Geef een reactie