
Dient een belastingadviseur jarenlang tijdig de IB-aangifte in voor een cliënt die ook tijdig de relevante gegevens doorgeeft? Dan mag die cliënt erop vertrouwen dat de adviseur dat in andere jaren ook doet, zolang de cliënt zelf eveneens tijdig de gegevens overlegt.
Een man heeft een vordering tot schadevergoeding ingediend tegen een boekhoudkantoor wegens het niet tijdig indienen van zijn aangifte IB/PVV over 2022. De man was sinds 2019 klant bij het kantoor en had altijd zijn stukken vroeg in het jaar aangeleverd, waarna het kantoor de aangifte voor 1 mei indiende. In 2023 is dit misgegaan door een storing, waardoor de aangifte niet tijdig bij de Belastingdienst is aangekomen. Het kantoor stelt dat het de verantwoordelijkheid van de man was om te controleren of de aangifte was ontvangen.
Aansprakelijkheid en schadevergoeding
Maar rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat deze verantwoordelijkheid bij het kantoor lag. Het boekhoudkantoor heeft niet gehandeld als een goed opdrachtnemer en de te late inzending van de aangifte komt voor rekening en risico van het kantoor, aldus de kantonrechter. De man mocht erop vertrouwen dat het kantoor de aangifte tijdig zou indienen. Het boekhoudkantoor stelt nog dat de man meer rentebaten heeft ontvangen door geen voorlopige aangifte in te dienen. Maar de rechtbank verwerpt dit standpunt omdat uit niets blijkt dat de man daadwerkelijk zulke rentebaten heeft genoten. De rechtbank wijst het gevorderde schadebedrag van € 1.153 toe, evenals de wettelijke rente en de buitengerechtelijke kosten van € 209,27. Het kantoor moet daarnaast de man een proceskostenvergoeding betalen van € 1.174,17.
Wet: art. 6:119 BW en art. 7:401 BW
Geef een reactie