De fiscus hanteert voor de belasting zware motorrijtuigen (BZM) een intern boetematigingsbeleid. Doordat dit interne beleid niet is gepubliceerd kan men niet toetsen of boetes voor het niet aanvragen van jaarvignetten en/of dag-aangiften conform dat beleid is vastgesteld. Hof Den Bosch vond dit reden genoeg voor een boetematiging.
In 2013 kreeg een transportbedrijf in totaal 55 naheffingsaanslagen van € 8, met een boete van € 246 per aanslag opgelegd. De jaarvignetten waren door een fout van een medewerker niet tijdig verlengd. Verder was een aantal maal verzuimd om dag-aangifte te doen. De boete van in totaal € 13.530 was volgens belanghebbende onevenredig hoog en stond derhalve niet in verhouding tot de ernst van de gepleegde overtredingen. De inspecteur weigerde de boete te verminderen, want het bedrijf voldeed niet aan de voorwaarden die waren opgenomen in het matigingsbeleid van de Belastingdienst. Het niet publiceren van het matigingsbeleid was volgens het hof onacceptabel. Immers, doordat belanghebbende en de belastingrechter niet op de hoogte (konden) zijn van de inhoud van het beleid hebben zij geen mogelijkheid om te toetsen of de boete, zoals die is vastgesteld, ook conform dat beleid is vastgesteld. Het interne matigingsbeleid was op deze manier – voor belanghebbende en het hof – niet objectief verifieerbaar. Het hof achtte onder deze omstandigheden een totaalbedrag aan boetes vergelijkbaar met een boete bij één verzuim (€ 160 per kenteken) passend en geboden. Het transportbedrijf hoefde uiteindelijk maar € 2.880 te betalen.
Wet: artikel 11, eerste en tweede lid, artikel 13, eerste lid, van de Wet BZM, artikelen 67b, 67c en 67f van de AWR
Meer informatie: Gerechtshof ’s-Hertogenbosch, 11 december 2015 (gepubliceerd op 4 januari 2016), ECLI:NL:GHSHE:2015:5186
Geef een reactie