Tot 29 maart behoort het Verenigd Koninkrijk tot de Europese Unie. Wat daarna gebeurt staat in de sterren geschreven. Wordt het toch de Deal?
Zo ja dan krijgen we een overgangsperiode waarin nog vrijhandel tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU mogelijk is. Zelfs in dat geval is er echter geen sprake meer van intracommunautaire leveringen, maar van in- en uitvoer. Of wordt het No Deal? Dan zijn er significante moeilijkheden te verwachten, zeker voor de fysieke handel. Britse chauffeurs mogen dan in principe niet meer op het continent rijden en producten moeten in aparte loketten ingeklaard worden. Er moet dan bijvoorbeeld vastgesteld worden of de producten aan de EU-standaard voldoen. De Kanaaltunnel lijkt dan zelfs onbruikbaar voor goederenvervoer.
Nog steeds is het ook mogelijk dat er helemaal geen Brexit komt, maar het is niet verstandig om daar op te gokken. Voorbereidingsmaatregelen zijn nu dringend gewenst. Denk aan: inventarisatie, het opstellen van een plan van aanpak en de implementatie daarvan.
Inventariseer
Inventarisatie wil zeggen dat in kaart gebracht wordt hoe verweven bedrijven zijn met het Verenigd Koninkrijk. Naast dochtermaatschappijen in het Verenigd Koninkrijk en de directe import en export, is de volledige keten van toeleveranciers van belang. Bij grotere organisaties is het aan te raden dat bij deze inventarisatie medewerkers uit verschillende lagen van het bedrijf te betrekken, zoals operations, marketing, inkoop, hr, strategie, communicatie en natuurlijk de financiële en juridische afdelingen. Breng ook de kansen in kaart.
Naast bedreigingen ook kansen
Maak voor de verschillende kansen en bedreigingen die gesignaleerd worden een plan van aanpak. Betrek in die plannen ook stakeholders (klanten, toeleveranciers, personeel en aandeelhouders) en denk aan uw concurrenten.
Monitoren
Blijf natuurlijk de politieke ontwikkelingen rondom de Brexit volgen en start waar nodig de implementatie van de acties uit uw plan. Eén van de eerste acties zal zijn het aanvragen van een EORI-nummer, vereist voor ondernemers die zaken doen met een land buiten de EU. Aan te vragen via de site van de Belastingdienst bij de douane, de doolooptijd is ongeveer een week. Minder eenvoudig is bijvoorbeeld dat bij invoerrechten soms een andere waarde (de douane-waarde) geldt dan de gefactureerde bedragen. En bij uitvoer moet er in veel gevallen een certificaat van oorsprong zijn om een preferentieel invoertarief toegepast te krijgen.
Dossier
Meer over de gevolgen van de Brexit en over andere veranderingen in de btw kunt u lezen in het dossier 'De nieuwste btw-regels voor ondernemers voor 2018 en 2019'. Geschreven in de taal van de ondernemer en ook erg nuttig bij het verzorgen van de slotaangifte 2018.
Geef een reactie