Sinds 18 mei 2021 is het mogelijk niet-EU-ondernemers aan te melden bij het EU-btw-éénloketsysteem van de Belastingdienst voor de Unieregeling en de niet Unieregeling.
De adviseur kan namens de niet-EU-ondernemer deze aanmelden voor het éénloketsysteem voor niet-EU-ondernemers. De adviseur moet de niet-EU-ondernemer eerst laten registreren als belastingplichtige (voor de omzetbelasting). Na registratie ontvangt de klant een inlognaam en wachtwoord. Daarmee kan de adviseur namens zijn klant toegang krijgen tot de digitale omgeving en hem aanmelden als deelnemer voor het éénloketsysteem voor niet-EU-ondernemers. Voor registratie moet de adviseur het formulier Registration form Foreign companies gebruiken.
Tussenpersoon
Voor de invoerregeling is een tussenpersoon verplicht. Die moet gevestigd zijn in het land waar de niet-EU-ondernemer zich wil aanmelden. De tussenpersoon regelt de aanmelding, periodieke meldingen en betalingen in opdracht van de niet-EU-ondernemer. Noorse ondernemers kunnen zich als enige niet-EU-ondernemersgroep wel rechtstreeks registreren.
Meer informatie
Import scheme for VAT return on goods for import into the EU
EU VAT on e-commerce: new rules from July 1, 2021
One Stop Shop for VAT return on services in the EU
Bron: Forum Fiscaal Dienstverleners, 25 mei 2021
Geef een reactie