Onlangs heeft Rechtbank Gelderland in een uitspraak toegelicht wat de btw-gevolgen zijn van het verstrekken van prijzen als promotionele activiteit.
In deze zaak had een inkooporganisatie in 2009 en 2010 een aantal acties georganiseerd ter promotie van twee frisdrankmerken. Zo konden consumenten in 2009 een autorijopleiding winnen als ze een winnende code onder de dop van een actiefles vonden. In 2010 konden deelnemers online een spel spelen en daarbij een scooter, motor of rijopleiding voor auto’s, bromfiets of motor winnen. Sommige prijzen werden uitgereikt via radiostations. Deze radiostations betaalden door reclame te maken voor de inkooporganisatie. De rechtbank oordeelde dat de promotieactiviteiten aparte prestaties vormden voor de btw. Zij waren geen onderdeel van de levering van de frisdrank. Het uitreiken van de motoren en scooters was volgens de rechtbank een levering van goederen om niet. Daardoor moest de inkooporganisatie btw berekenen over de inkoopprijs, maar mocht zij deze btw ook aftrekken. Daarbij maakte het niet uit of de prijzen waren uitgereikt door de inkooporganisatie zelf of door de radiostations. In dat laatste geval telde wel het radiostation als afnemer. Het uitreiken van de opleidingen was een belaste dienst waarvoor eveneens recht op aftrek van voorbelasting bestond. Dat ze gratis waren uitgereikt stond de aftrek niet in de weg, omdat de verstrekking voor bedrijfsdoeleinden plaatsvond. De btw over de overige promotiekosten waren ook aftrekbaar. De rechtbank verwierp namelijk het standpunt van de fiscus dat de promotieactie een btw-vrijgesteld kansspel was.
Wet: artikelen 3, derde lid onderdeel a en 8, derde lid OB 1968
Meer informatie: Bron: Rechtbank Gelderland, 12 december 2013, ECLI:NL:RBGEL:2013:5377
Geef een reactie