• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

CFC-maatregel nader toegelicht

19 december 2018 door Anne-Marie Noordenbos

Staatssecretaris Snel beantwoordt vragen over de invulling van het begrip financiële onderneming voor toepassing van de uitzondering op de aanvullende CFC-maatregel. Ook gaat Snel in op de afbakening van het rentebegrip bij de toepassing van het voorgestelde artikel 15b van de Wet Vpb 1969.

In artikel 13ab, vierde lid, onderdeel b, Wet op de vennootschapsbelasting 1969 wordt een uitzondering opgenomen op de aanvullende CFC-maatregel voor financiële ondernemingen. Die bepaling verwijst naar artikel 2, vijfde lid, van de Richtlijn (EU) 2016/1164 (ATAD1). Hierin staat een limitatieve lijst van lichamen die kwalificeren als financiële ondernemingen voor toepassing van de aanvullende CFC-maatregel. Voor de invulling van de onder dit begrip vallende lichamen wordt in ATAD1 verwezen naar Europese regelgeving.

 

Rentebegrip

De earningsstrippingmaatregel beperkt de aftrekbaarheid van het verschil tussen de rentelasten ter zake van geldleningen en rentebaten ter zake van geldleningen (saldo aan renten). Het gaat hierbij om de rentelasten en rentebaten ter zake van vorderingen en schulden die voortvloeien uit een overeenkomst van geldlening of een daarmee vergelijkbare overeenkomst. Het kabinet onderschrijft dat – conform ATAD1 – een economische uitleg moet worden gegeven aan de begrippen ‘financieringskosten’ en ‘rentelasten en rentebaten’. Uit deze benadering volgt dat het voor de fiscale winstbepaling gekozen waarderingsstelsel niet relevant is voor de invulling van de begrippen ‘financieringskosten’ en ‘rentelasten en rentebaten’ voor de toepassing van de earningsstrippingmaatregel.

Meer informatie: Beantwoording vragen plenaire behandeling pakket Belastingplan 2019 en ATAD1 17 december 2018

Filed Under: Fiscaal nieuws, Internationaal & Europees recht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Frankrijk legt grote techbedrijven vanaf 2019 belasting op
Volgende artikel
Vooraankondiging arresten Hoge Raad 21 december 2018

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

minimumbelasting

Standpunt correctie acute belastinglast uit pre-Pijler 2-verslagjaar

De Kennisgroep Pijler 2 heeft een standpunt gepubliceerd over de verwerking van een belastingbate in verband met een aanpassing van de acute belastinglast over het verslagjaar 2021, zijnde een verslagjaar dat ligt voor de inwerkingtreding van de Wet minimumbelasting 2024.

malta

Werkelijke leiding Nederlandse adviseurs doorslaggevend voor vestigingsplaats

Hof 's-Hertogenbosch oordeelt dat een vennootschap in Nederland belastingplichtig blijft als Nederlandse adviseurs kernbeslissingen nemen, ondanks formele zetelverplaatsing naar Malta. De statutaire bestuurder op Malta trad slechts uitvoerend op.

dividend

Standpunt kwalificatie Israëlische Ltd.

De Kennisgroep belastingplicht en kwalificatie rechtsvormen heeft de vraag beantwoord met welke Nederlandse rechtsvorm een Israëlische Chevra Ba'am (Engelstalige benaming: Limited Company) vergelijkbaar is.

meldingsplicht grensoverschrijdende constructies

Nota nav verslag DAC9 naar Eerste Kamer

De nota naar aanleiding van het verslag bij het wetsvoorstel DAC9 gaat in op vragen van de fracties van BBB en Visseren-Hamakers over de implementatie van de EU-richtlijn gegevensuitwisseling minimumbelasting.

wet minimumbelasting 2024

Nota nav verslag Tweede wet aanpassing Wet minimumbelasting 2024 naar Eerste Kamer

De nota naar aanleiding van het verslag bij de Tweede wet aanpassing Wet minimumbelasting 2024 beantwoordt vragen over de verdere invulling van de wereldwijde minimumbelasting (Pijler 2) in Nederland.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

AGENDA

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×