De net ingevoerde CO2-registratieplicht voor woon-werkverkeer staat ter discussie en wordt mogelijk versimpeld. De Telegraaf sprak met minister Beljaarts van Economische Zaken.
Volgens Beljaarts is de papierwinkel die komt kijken bij het vastleggen van de gemaakte kilometers door werknemers niet uit te leggen. Beljaarts zegt dat hij niet meteen af wil van de CO2-registratieplicht en het doel om uitstoot te verminderen maar het kan wel op een intelligentere manier. Hij denkt bijvoorbeeld aan standaardmodellen waarmee werknemers makkelijk hun vaste reispatroon kunnen opgeven in plaats van elke dag apart moeten invoeren.
Adviescollege Toetsing Regeldruk
Beljaarts zet zich via het Regeerprogramma in om de last dieNederlandse (mkb-)ondernemers ervaren door regeldruk te verlagen. Onderdeel daarvan is dat het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) nadrukkelijker hierover kan adviseren bij Europese en Nederlandse wetsvoorstellen. Een wetswijziging om dit permanent te doen, wacht nog op behandeling in de Tweede Kamer. Daarom heeft de ministerraad ingestemd met het voorstel om daarop vooruitlopend de tijdelijke status van het ATR te verlengen, om toch regeldruk te kunnen aanpakken.
Nieuw beleid vanuit de Europese Unie en vanuit Nederlandse overheden kan in meer of mindere mate zorgen voor regeldruk bij ondernemers. Bijvoorbeeld omdat regels dubbelen, maar ook omdat regels zorgen voor onnodig veel administratieve lasten waarmee de doelstelling in het geding kan komen.
In december staat de plenaire behandeling van het wetsvoorstel voor de Instellingswet ATR in de Tweede Kamer ingepland. Dat wetsvoorstel bevat de instelling van een meer permanent ATR. Daarbij wordt ook het mandaat van het ATR verruimd, waaronder de bevoegdheid om te adviseren over voorstellen voor Europese regelgeving en een rol in de vroege fase van voorgenomen regelgeving.
Het kabinetsbesluit om de tijdelijke instelling van het ATR te verlengen is bedoeld om de tijdspanne te overbruggen tot de startdatum van het beoogde nieuwe meer permanente adviescollege. Het besluit is ter voorhang aangeboden aan de Eerste en de Tweede Kamer, zodat beide Kamers in de gelegenheid worden gesteld om te reageren.
Bron: De Telegraaf, 21 oktober 2024 en Ministerie van Economische Zaken, 21 oktober 2024
Geef een reactie