Staatssecretaris Wiebes is een onderzoek gestart naar de mogelijke gevolgen van de ‘sjoemelsoftware’ van Volkswagen voor de belastingheffing. Hij geeft daarbij aan dat, mocht er sprake zijn van een eventueel schadeverhaal, dit thuishoort bij de veroorzaker van de schade en niet bij de consument. Volkswagen heeft al toegezegd eventuele schade op zich te nemen.
Volkswagen heeft in Europa bij circa 800.000 auto’s onregelmatigheden ontdekt bij het bepalen van de CO2-uitstoot met het oog op de typegoedkeuring. Volkswagen streeft ernaar om zo snel mogelijk de relevante auto’s te herclassificeren. De gevolgen voor de specifieke Nederlandse situatie zullen nader bezien worden. De volgende fiscale regelingen zijn daarbij relevant: een lagere belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM), verlaagde tarieven in de motorrijtuigenbelasting voor auto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 g/km en (de milieukortingen in) de bijtelling ter zake van privégebruik van een auto van de zaak. Verder zal er ook doorwerking naar onder andere de omzetbelasting en de provinciale opcenten zijn. Ook kunnen stimuleringsregelingen zoals de MIA en de VAMIL geraakt worden door eventuele onregelmatigheden in de CO2-emissies.
Misgelopen belastinginkomsten
In het onderzoek zal ook worden gekeken naar de mogelijke en gewenste vervolgstappen met betrekking tot eventueel misgelopen belastinginkomsten. Wiebes geeft aan dat eventuele schade thuishoort bij de veroorzaker en niet bij de consument. Volkswagen heeft in een brief gericht aan de minister van Financiën laten weten dat zij eventuele additionele heffingen als gevolg van een te lage fabrieksopgave voor de CO2-emissies volledig voor haar rekening zal nemen. Daarbij heeft Volkswagen Groep de autoriteiten nadrukkelijk verzocht geen aanvullende claims bij de consumenten neer te leggen.
Meer informatie: Antwoorden op vragen over het terugvorderen van ten onrechte verleende belastingvoordelen bij sjoemelende autofabrikanten
Geef een reactie