Elektrische auto’s waren jarenlang vooral voor de zakelijke rijders vanwege de lage bijtelling. In 2020 is de elektrische auto binnen bereik gekomen van de consument. Mede dankzij de aanschafsubsidie maakte een aanzienlijke groep particulieren het afgelopen jaar de overstap naar elektrisch rijden. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB.
Het totale aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen steeg dit jaar naar bijna 145.000, een verdubbeling ten opzichte van 2019. Het aantal modellen in de prijsklasse tot 50.000 euro steeg van 22 naar 31. Ook nam de gemiddelde actieradius sterk toe en zijn de totale gebruikskosten van een gemiddelde elektrische auto inmiddels vergelijkbaar met die van een gemiddelde benzineauto. Wat ook meehelpt is dat de snel-laadinfrastructuur in Nederland fors is uitgebreid. Het aantal Nederlanders dat overweegt binnen vijf jaar een elektrische auto aan te schaffen steeg van 20 naar 26 procent.
Subsidie
De aanschafsubsidie die dit jaar beschikbaar kwam geeft consumenten een steuntje in de rug. Voor een nieuwe elektrische auto ontvang je 4000 euro subsidie, voor een tweedehands model krijg je 2000 euro van de Nederlandse overheid. Dit is overigens wel een punt van zorg aangezien de subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s dit jaar al binnen een week op was. Ook voor volgend jaar is het totaalbedrag inmiddels nagenoeg volledig op en dreigt de verkoop van elektrische auto’s aan particulieren te stagneren.
Hoge aanschafprijs
Ondanks de aanschafsubsidie is een elektrische auto nog niet voor iedereen een haalbare optie. Voor veel particuliere rijders vormt de hoge aanschafprijs nog altijd het grootste struikelblok. In de prijsklasse tot 25.000 euro is een elektrische auto in aanschaf zomaar 9.000 euro duurder dan een vergelijkbare auto op benzine. Bovendien zijn er in dit segment nu slechts zes modellen waar de consument uit kan kiezen.
De overheid is van plan om in 2030 de verkoop te verbieden van auto’s die op fossiele brandstoffen rijden. Om dat doel te halen, moet er volgens de ANWB een aanschafsubsidie blijven bestaan. Ook moeten er meer betaalbare modellen komen en moet er een ruime tweedehandsmarkt ontstaan.
Meer informatie: ANWB, 3 december 2020
Geef een reactie