De BelastingTelefoon scoort dit jaar een 5,3 in het onderzoek in de Geldgids van de Consumentenbond. Wat opviel is dat zorgvragen die veel Nederlanders raken, slechter werden beantwoord dan de vragen die voor veel minder Nederlanders relevant zijn.
Mysteryshoppers van de Consumentenbond belden voor het onderzoek met vijf vragen die ze tien keer stelden aan verschillende medewerkers. Er werd net iets vaker goed (23) dan fout (20) geantwoord. Sommige medewerkers gaven totaal verkeerde antwoorden. De bond zag wel aanzienlijke vooruitgang in het doorverbinden naar collega’s met een speciaal expertise.
De slechtst beantwoorde vraag ging over de onmogelijkheid om voorgeschreven medicijnen uit eigen risico af te trekken. De medewerkers vergaten door te vragen waarom de medicijnen niet vergoed zijn. Dat terwijl de Belastingdienst zelf in 2014 een informatiebrief over medicijnen en het eigen risico verzond naar belastingbetalers die de aftrekpost claimden.
De bond zocht ook op de website van de fiscus naar antwoorden op de vragen. Dit onderdeel scoorde tevens niet goed. Op de site staat bijvoorbeeld dat bij de aftrekpost zorgkosten afschrijvingen van de auto opgevoerd kunnen worden bij de berekening van autokosten van en naar artsen, maar niet hoe dat dan moet. De Belastingdienst geeft in reactie aan de bond aan de website steeds vaker in te willen zetten als informatiebron.
Meer informatie: Consumentenbond, 24 maart 2017
Geef een reactie