Het UBO-register wordt als openbaar register ingesteld. Dit schrijft minister Dijsselbloem, mede namens minister Van der Steur en minister Kamp, in een brief aan de Tweede Kamer met daarin informatie over de geplande contouren van het UBO-register.
Alle EU-lidstaten moeten uiterlijk op 26 juni 2017 een UBO-register instellen, met als doel het voorkomen van witwassen en financieren van terrorisme. De vierde Europese anti-witwasrichtlijn geeft op hooflijnen de eisen waaraan dit register minimaal moet voldoen. Een verdere uitwerking daarvan dient op nationaal niveau plaats te vinden. De ministers hebben de volgende uitwerking in gedachten.
Registratie UBO’s
In het Nederlandse UBO-register worden de UBO’s van vennootschappen en andere juridische entiteiten die in Nederland zijn opgericht, geregistreerd. De ministers willen zoveel mogelijk aansluiten bij de entiteiten genoemd in de Handelsregisterwet 2007.
Toegang tot register
Het UBO-register wordt een openbaar register. De openbaarheid wordt gekoppeld aan vier privacywaarborgen:
- iedere gebruiker zal worden geregistreerd;
- er zal een vergoeding gevraagd worden voor inzage;
- gebruikers anders dan specifiek aangewezen autoriteiten en de FIU-NL krijgen inzage in een beperkte set gegevens over de UBO; en
- bij een risico op bijvoorbeeld kidnapping, chantage, geweld of intimidatie wordt steeds per individueel geval een nauwkeurige beoordeling gemaakt van de risico’s en wordt bezien of (bepaalde) UBO-informatie kan worden afgeschermd.
Verstrekte informatie
Het voornemen is iedereen toegang te geven tot een beperkte set van zes gegevens over een UBO: naam, geboortemaand, geboortejaar, nationaliteit, woonstaat en aard en omvang van het door de UBO gehouden economische belang. Bepaalde autoriteiten en de FIU-NL die geheimhoudingsplichten hebben krijgen toegang tot aanvullende gegevens die relevant zijn in het kader van hun werkzaamheden (toezicht, opsporing), zoals geboortedag, -plaats en -land en adres.
Aanleveren informatie
Vennootschappen en andere juridische entiteiten worden verplicht UBO-informatie aan te leveren aan het register die toereikend, accuraat en actueel is. UBO’s zijn verplicht hieraan mee te werken. Meldingsplichtige instellingen en autoriteiten worden daarnaast verplicht opgemerkte ‘verschillen’ met het UBO-register door te geven.
Beheer register
De Kamer van Koophandel (KvK) is geïnteresseerd in de rol van beheerder van het UBO-register. Er zijn ook duidelijke overeenkomsten tussen het UBO-register en het Handelsregister, onder meer bij de mate van toegang, de betrokken vennootschappen en juridische entiteiten en het feit dat zij bij beide registers de eigen informatie aanleveren. Daarnaast is een meerwaarde dat dan bij de KvK handelsregisterinformatie en UBO-informatie op één plek beschikbaar is.
Meer weten over het privacyvraagstuk van het UBO-register? Meld u aan voor het Symposium Privacystructuren op 23 juni 2016! >Meer informatie
Meer informatie: Kamerbrief over de contouren van het UBO-register (10 februari 2016)
Geef een reactie