Hoe ziet voor een fiscaal adviseur de ideale workflow op klantniveau eruit? Deze vraag kregen ruim honderdvijftig fiscale professionals in 2022 voorgelegd van Sdu. Hun antwoord en anderhalf jaar marktonderzoek hebben geleid tot de integratie van NDFR en Taxvice. Hoe dit in de praktijk bevalt, vertelt Nanda Verhoeven van Moore MTH.
Elk fiscaal advieskantoor weet hoe inefficiënt een klantdossier opgebouwd kan zijn met allerlei stukken en e-mailtjes op verschillende plaatsen, aantekeningen op papier, en dan heb je nog specifieke kennis in de hoofden van je belastingadviseurs. Deze situatie behoort tot het verleden sinds we met het digitale workflowsysteem Taxvice werken. Dat is nu zo’n 4 jaar.
Alles wat onze adviseurs doen, wordt in Taxvice op uniforme wijze vastgelegd. Kennisdeling is ook een must geworden. Het systeem dwingt hen als het ware hun advies zo op te bouwen dat altijd duidelijk is waarom ze iets hebben gedaan. Dit werkt heel efficiënt, helpt bij de onderbouwing richting de Belastingdienst en maakt ons minder kwetsbaar als kantoor. Want stel dat er morgen iets met je gebeurt of je gaat elders werken, dan kan een ander je werk eenvoudig overnemen en alle genomen stappen precies nalopen.
Heel handig is ook de integratie van researchsysteem NDFR in Taxvice. Hierdoor kunnen onze fiscale adviseurs vanuit één werkomgeving zowel de research, als het lopende advieswerk doen. Van intake tot analyse en uitvoering. Het werkt erg gebruiksvriendelijk en efficiënt. We werken pas 1 jaar met NDFR, maar ik kan al wel zeggen dat de integratie van NDFR in Taxvice heel prettig werkt.
Heel fijn om onze gedachten in een dossier te krijgen en niet alleen in de hoofden van onze belastingadviseurs
Uitdagingen
- Meerdere collega’s werken aan één klantdossier
- Kennis zit verspreid in de organisatie
Het is niet vanzelfsprekend dat iedereen een nieuw werksysteem direct omarmt. Dat vraagt veel uitleg, training en ook afstemming van het systeem op ons werkproces. We zijn als kantoor door Sdu als mede-ontwikkelaar van het werksysteem aangehaakt. De onderlinge lijntjes zijn hierdoor heel kort. Dat werkt heel prettig. De samenwerking is fantastisch en maakt me blij.
Sdu is zo’n partij die echt wil luisteren naar wat de markt wil en hierop hun producten aanpast. Als zij iets nieuws bedenken, worden wij meegenomen in de ontwikkeling van deze feature. Als wij aangeven dat deze nét iets anders beter zou werken, luisteren ze naar ons. Bijvoorbeeld wie er welke rechten heeft in het systeem of wie zaken kan aanpassen in dossiers. Ook zijn mijn adviesformats voortaan beveiligd zodat niet iedereen zomaar kan aanpassen wat ik heb gemaakt. Fijn is ook dat we kunnen zoeken in elkaars dossiers. Alle zaken zijn overal en altijd oproepbaar. Als kennis alleen in het hoofd van een belastingadviseur zit, heb je die flexibiliteit niet.
Ambassadeur?
Jazeker! Ik ben echt enthousiast. Ik kan het werken met Taxvice en NDFR zeker aanraden. Onze fiscale adviseurs kunnen voortaan vanuit één werkomgeving zowel de research, als het lopende advieswerk doen. Ik weet wel dat een enkele collega het krabbelen van een notitie op een papiertje nog steeds makkelijker vindt dan alles digitaal vastleggen in een dossier en de bijbehorende stukken op je scherm erbij slepen, maar alles werkt serieus zoveel efficiënter mét dan zonder Taxvice. Dat zullen zowel onze seniors, als juniors bevestigen.
Ik merk overigens ook dat seniors en juniors prettiger samenwerken dankzij Taxvice. Ze werken echt samen in een dossier, kunnen elkaar taken geven en de status volgen. Kennis wordt eenvoudiger gedeeld en mensen die met dezelfde modellen werken, kunnen deze hergebruiken voor andere klanten. Ze hoeven niet zelf steeds het wiel uit te vinden, wat ook weer fijn is in deze tijden van arbeidskrapte. Je hoeft geen extra mensen in te huren, omdat je je eigen mensen efficiënter kunt inzetten.
Onze fiscale adviseurs kunnen vanuit één werkomgeving zowel de research,als het lopende advieswerk doen
De integratie
Onze ervaring met de integratie van NDFR met Taxvice is erg goed. Het was ergens ook een stille wens van mij. Toen wij 1 jaar geleden overstapten op NDFR hielp de integratie mee om het gebruik van zowel de NDFR, als Taxvice te stimuleren bij collega’s. Want zoals altijd met nieuwe zaken heeft het tijd nodig om geaccepteerd te worden. Het adoptievermogen is overigens erg persoonsafhankelijk. Ik zie geen verschil of dat makkelijker gaat bij seniors, specialisten of juniors. Mensen grijpen gewoon makkelijk terug op ervaring. Dat is niet echt functieafhankelijk, maar de mens eigen. Via interne nieuwsbrieven op ons intranet breng ik nieuwe zaken bij collega’s onder de aandacht. Zo hoop ik meer bekendheid te krijgen over innovaties.
De laatste 1,5 jaar zijn we steeds intensiever met Taxvice gaan werken, en de integratie met NDFR helpt hier ook bij. Met een paar klikken haal je nu wetteksten naar je dossier. Voorheen was dat veel omslachtiger: de bron opzoeken, zelf naar het artikel, ergens opslaan als pdf, op je schijf zetten en van daaruit slepen naar je dossier. Kortom: het scheelt veel muisklikken en dus veel tijd en moeite. Dit alles helpt bij de acceptatie. Gemak dient immers de mens.
Qua multidisciplinair werken: onze accountants kunnen nog niet in Taxvice werken. Zij werken wel samen met onze belastingadviseurs aan één klant. Als zij dus weten wat de fiscalisten aan het adviseren zijn, kan dat hen helpen in hun eigen werkzaamheden. We zijn dus aan het kijken of Taxvice ook meerwaarde biedt voor hen.
De toekomst
De toekomst van de fiscale adviespraktijk zal bepaald worden door veel meer data gedreven werken. Ik verwacht ook verregaande automatisering. Ja, dit alles verandert het werkveld en je krijgt een verschuiving van taken, maar je zult altijd mensen nodig hebben om zaken die slimme computers bedacht hebben te controleren. En de creativiteit van een fiscalist is onmisbaar in ons vak! Dankzij slimme software als Taxvice houden we steeds meer tijd over om creatief te zijn en om meningen met elkaar te delen over het juiste advies. Slimme tools zijn vooral lekker als basis om mee te werken.
Ons kantoor is in elk geval volop bezig met technologische innovaties. Vorig jaar zijn we zelfs genomineerd voor de Tax Innovator van het Jaar door Sdu. We vinden innovaties leuk en pakken zaken daardoor ook vrij snel op. Onze dossiers zijn volledig digitaal dankzij Taxvice. We kunnen ons hierdoor bezighouden met data-analyses en signaleringen daaruit opmaken. Het geeft ons meer ruimte voor creatieve adviezen, dat maakt onze fiscalisten heel blij.
Zo ondersteunen Taxvice en NDFR Moore MTH
- Efficiënte workflow voor alle belastingadviseurs
- Alle adviezen uniform opgebouwd
- Werkproces stap voor stap vastgelegd
- Eén werkomgeving voor research en advieswerk
- Sneller bij de gewenste inhoud
- Makkelijker herbruikbare adviezen
- Veel minder muisklikken is tijdwinst
- Transparante onderbouwing voor Belastingdienst
Je persoonlijke demo
Wil je weten of Taxvice en NDFR ook jouw team kan ondersteunen? Onze experts laten je graag zien hoe het werkt met een gratis demo, afgestemd op de behoeften van jouw bedrijf.
- Introductie van alle productfuncties
- Extra aandacht voor de onderdelen waarin jij bent geïnteresseerd
Over het bedrijf:
Moore MTH behoort met bijna vijfhonderd medewerkers en dertien locaties tot de nationale top van accountants- en belastingadvieskantoren in Nederland. Sinds 1 januari 2023 is Moore MTH gefuseerd met KroeseWevers. Daarmee breidt het bedrijf uit met meer dan vierhonderd medewerkers en zeven vestigingen. Alle reden om uniforme, efficiënte workflow in te voeren. Samen gaan ze verder onder de naam Moore MKW.
Nanda Verhoeven
Fiscalist vaktechniek & productontwikkeling
Mijn taak:
Ik maak voor mijn collega’s modeladviezen en gebruik Taxvice om dossiers in te maken. Mijn collega’s kunnen deze modellen in Taxvice vervolgens gebruiken in hun adviestraject. NDFR gebruik ik voor de onderbouwing van mijn modeladviezen. Beide programma’s gebruik ik dagelijks.
Geef een reactie