De Nationale ombudsman vindt dat de kwaliteit van het digitale verkeer tussen overheid en burger tekortschiet. Dit stelt hij in zijn rapport ‘Digitaal verkeer tussen overheid en burger’.
Het uitgangspunt van de overheid is dat iedere overheidsinstantie goed bereikbaar is, onder ander per e-mail. Natuurlijk beschikken (bijna) alle instanties over e-mail en e-mailadressen. Toch is het niet altijd de bedoeling van een instantie om via die e-mailadressen met de burgers contact te hebben. Sommige instanties, zoals de Belastingdienst, zijn voor burgers niet per e-mail bereikbaar en geven dit ook aan. Als een e-mailadres van een overheidsinstantie bij burgers bekend is, wekt dat echter de verwachting dat zij met die instantie kunnen mailen. De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, roept in zijn rapport overheden op om hun digitale verkeer kritisch tegen het licht te houden en meer duidelijkheid en meer zekerheid te bieden.
Wet: afdeling 2.3 Awb
Meer informatie: http://www.nationaleombudsman-nieuws.nl/nieuws/2011/ombudsman-digitaal-verkeer-van-overheid-met-burger
Geef een reactie