
Vanaf 8 april 2025 kunnen fiscaal dienstverleners (intermediairs) met administratiesoftware bezwaar indienen namens hun cliënten. Het gaat om bezwaren voor inkomstenbelasting, btw en vennootschapsbelasting.
De Belastingdienst heeft hiervoor samengewerkt met koepelorganisaties en softwareontwikkelaars. Vanaf 8 april 2025 is het voor intermediairs mogelijk om digitaal bezwaar te maken. Maar bezwaren via de post indienen kan ook nog gewoon.
Het gaat eerst alleen om bezwaren voor inkomstenbelasting, btw en vennootschapsbelasting. In de toekomst gaat de Belastingdienst de mogelijkheden voor digitaal bezwaar maken verder uitbreiden.
Bezwaar indienen via eigen commerciële software
Fiscaal dienstverleners kunnen bezwaaar indienen met dezelfde administratiesoftware die gebruikt wordt voor de aangiften van cliënten. Het bezwaar komt rechtstreeks binnen bij de Belastingdienst.
Per aanslag of per beschikking moet bezwaar gemaakt worden. Bezwaar maken tegen meer dan 1 aanslag of beschikking tegelijk kan niet. Wel is het mogelijk in hetzelfde bezwaar tegen een aanslag ook bezwaar tegen belastingrente of boetes die op de aanslag staan te maken.
Het is mogelijk om bijlagen mee te sturen met het bezwaar. Het bezwaar en de bijlagen mogen samen maximaal 15 MB zijn. Bij digitaal versturen krijgt men een ontvangstbevestiging te zien, net als bij het versturen van de aangifte.
Geef een reactie