Ook digitale consulten kunnen onder de btw-vrijstelling voor medische diensten vallen, mits zij niet te algemeen van aard zijn.
Een vrouw heeft een bv opgericht die een online platform exploiteert. Via de website van de bv kan een klant door middel van het invullen van een contactformulier een digitaal consult (beeldbellen) aanvragen met een medisch specialist. De bv neemt binnen 24 uur contact op voor het inplannen van een afspraak. Na het maken van die afspraak neemt zij telefonisch contact met de klant op om de afspraak met de medisch specialist voor te bereiden. De bv heeft zelf geen medisch specialisten in dienst. Om haar dienstverlening richting haar klanten uit te kunnen voeren, sluit zij overeenkomsten met artsen die ingeschreven staan in het BIG- en RGS-register. Klanten van de bv moeten een eigen behandelend huisarts hebben. Het is aan de klant om de medische specialist die zij beeldbellen te voorzien van eventuele relevante gegevens. In beginsel heeft de specialist dus geen dossier van de patiënt.
Consultatie moet gezondheid bevorderen
De bv stelt dat haar diensten vallen onder de vrijstelling in de omzetbelasting voor bepaalde medische diensten. De Belastingdienst betwist deze stelling. Rechtbank Noord-Nederland meent dat consultaties waarin een medicus diagnosen en mogelijke therapieën uitlegt en voorstelt andere behandelingen te volgen, voor de btw als een medische dienst kan tellen. Zulke consultaties bieden de patiënt immers inzicht in zijn medische situatie en hij kan er eventueel naar handelen. Zijn de verstrekte inlichtingen zo algemeen dat ze niet kunnen bijdragen aan de bescherming, het behoud of herstel van de gezondheid van de mens? Dan is geen sprake van een medische dienst. De bv stelt in dat verband dat 90 tot 95% van haar digitale consulten gesprekken betreft waarin de behandelend arts al een diagnose en mogelijke behandeling heeft voorgesteld. De medische specialisten toetsen tijdens de consulten deze diagnoses en voorgestelde behandelingen op juistheid en leggen ze uit aan de patiënt.
Verdere ondersteuning
Verder verklaart de bv dat de verpleegkundige en ook de specialist zelf medische stukken bij de patiënt (laten) opvragen als zij denken dat er medische stukken ontbreken die noodzakelijk zijn om de diagnose te kunnen stellen of toetsen. Vanwege deze omschrijving van de consulten en de verdere ondersteuning, constateert de rechtbank dat de consulten verder gaan dan het verstrekken van algemene inlichtingen. Daarom oordeelt de rechtbank dat de diensten van de bv vallen onder de btw-vrijstelling voor bepaalde medische prestaties.
Geef een reactie