De autobelastingen zijn volop in beweging. In de Tax Talks uitzending van 5 september 2016 praten wij met fiscale autospecialist Heleen Elbert over de gevolgen van de Autobrief II en ander autonieuws. Tijdens deze uitzending geeft Elbert ook aan hoe u een bijtelling kunt voorkomen.
Het is inmiddels algemeen bekend dat de zeven bijtellingscategorieën vanaf 2017 worden teruggebracht naar drie categorieën (4%, 22% en 35%). Of men dit jaar snel een auto van de zaak moet aanschaffen, hangt uiteraard af van de feiten en omstandigheden. Het is in ieder geval zinvol als men graag een plug-in hybride wil aanschaffen. In het oorspronkelijk wetsvoorstel was namelijk sprake van een geleidelijk step up, maar die wordt per 2017 in één keer 22%. Wil men een nieuwe milieuonvriendelijke auto? Dan is het verstandig om te wachten tot 2017 zodat men de bijtelling van 22% kan toepassen. Zie: Proefprocedure bijtelling 2017 in voorbereiding. De nul-emissie auto is, gelet op de garantie van 4% bijtelling tot 2020 en de BPM- en MBR-vrijstelling, de beste optie.
Wel of geen bijtelling
Belastingadviseurs zullen de komende tijd ongetwijfeld vragen hierover krijgen. Bij discussies over de bijtelling moeten zij zich volgens Heleen Elbert om te beginnen afvragen of de auto überhaupt valt onder de bijtelling. De bijtelling geldt uitsluitend voor personenauto’s en bestelauto’s. Rijdt iemand alleen in een bestelauto en is diegene vrijgezel, dan is het verstandig de bijrijdersstoelen eruit te halen en dicht te lassen. Er is dan geen bijtelling. De volgende vraag is of de auto ter beschikking staat. Elbert wijst er op dat de auto ter beschikking staat zolang de autosleutels in het bezit zijn van de werknemer. Is de werknemer ziek of gaat hij op (zaken)reis? Dan is er geen bijtelling als hij de sleutels inlevert bij zijn werkgever. Dit geldt uiteraard niet voor de dga of de ondernemer. Tot slot benadrukt Elbert dat een sluitende rittenadministratie handig is, maar niet verplicht. Op dit terrein geldt een vrije bewijsleer. Soms worden er zelfs mondelinge verklaringen als bewijs geaccepteerd. Kan de werknemer bewijzen dat de auto zo vies is dat deze niet voor privédoeleinde is te gebruiken, dan hoeft de werkgever geen bijtelling toe te passen.
Wet: artikel 13bis 1964 en artikel 3.20 Wet IB 2001
Meer informatie: Tax Talks, 5 september 2016
Geef een reactie