
Drielandenpuntconstructies worden effectief bestreden. Dit schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen in een brief met antwoorden op Kamervragen over het bericht ‘Fiscus int € 110 miljoen na doorprikken dubbele verhuizing vermogende Nederlanders’.
Sinds 2015 onderzoekt de Belastingdienst vennootschappen waarbij aandeelhouders zich uitschrijven uit de gemeentelijke basisadministratie en hun vennootschap naar het buitenland verplaatsen. Dit wordt gedaan om Nederlandse belastingen te ontwijken, zoals dividendbelasting, inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting. Deze constructie staat bekend als een drielandenpuntconstructie. In de kern houdt zo’n constructie in dat er met behulp van twee verschillende jurisdicties, een
‘dubbele verhuizing’ wordt gesteld. In de regel wordt vanuit Nederland vertrokken naar een
woonland met een voor de aanmerkelijkbelanghouder gunstig belastingregime (zoals Zwitserland)
en een vestigingsland met een voor de vennootschap gunstiger belastingregime (zoals Malta,
Luxemburg en Singapore).
Tax and Inequality
In een brief van 4 december 2024 heeft de staatssecretaris aangegeven dat hij internationaal wil samenwerken om effectieve belastingheffing van zeer vermogende personen te realiseren. Nederland steunt afspraken binnen de OESO en EU om fiscaal voordelige regimes af te schaffen. De G20 heeft het Inclusive Framework (IF) van de OESO aangemoedigd om verder te gaan met het thema ‘Tax and Inequality’. Nederland verkent binnen het IF hoe dit thema vorm te geven.
Als een belastingaangifte onjuist of onvolledig is, kan de inspecteur een vergrijpboete opleggen. De bewijslast hiervoor ligt bij de inspecteur. Als er sprake is van een pleitbaar standpunt, wordt geen boete opgelegd. De inspecteur moet over juiste informatie beschikken om een naheffingsaanslag op te leggen. Iedereen is verplicht om desgevraagd informatie te verstrekken die van belang is voor de belastingheffing.
Internationale verhoudingen maken het soms moeilijk om deze verplichting na te komen. Vennootschappen kunnen bijvoorbeeld betwisten dat zij in Nederland gevestigd zijn. De inspecteur kan ook via internationale gegevensuitwisseling of een civiele dwangsomprocedure informatie verkrijgen. Een informatiebeschikking kan worden vastgesteld als niet aan een informatieverzoek wordt voldaan. Dit verbetert niet direct de informatiepositie van de inspecteur, maar kan belastingplichtigen ertoe aanzetten alsnog informatie te verstrekken.
De Belastingdienst bestrijdt belastingconstructies effectief, zoals blijkt uit gewonnen (hoger) beroepsprocedures. Bij de komende Voorjaarsnota zal opnieuw een lijst met belastingconstructies worden opgenomen, met opties om deze aan te pakken.
PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder
Onderwerpen
- Fiscale gevolgen emigratie van belastingplichtige ten aanzien van zijn aanmerkelijk
belangaandelen - In welke situaties kan en mag Nederland overgaan tot invordering van conserverende aanslag
- Onderscheid emigratie naar EU- en niet-EU-land
- Invloed belastingverdragen
- Successiewet en woonplaatsfictie
- Besluit voorkoming van dubbele belasting
Geef een reactie