Veel Nederlandse bedrijven wisselen binnen twee jaar van eigenaar of verdwijnen zelfs helemaal. ABN AMRO MeesPierson deed onderzoek onder ruim 400 directeuren-grootaandeelhouders (dga’s). Hieruit blijkt dat bijna twee op de tien van hen uiterlijk begin 2019 afstand wil doen van hun bedrijf. Dat komt mede door hun leeftijd; Nederland kent 70.000 dga’s van 55 jaar en ouder. De helft van deze bedrijven wordt door de huidige dga verkocht of geschonken aan de (klein)kinderen.
Familiebedrijven
Onder de bedrijven die van eigenaar gaan wisselen of stoppen zitten veel familiebedrijven. Volgens Pleijsant biedt de voortzetting van familiebedrijven kansen voor de Nederlandse economie. Hij vindt het een goed teken dat volgende generaties in ondernemingen geloven en ze willen voortzetten. Zo blijft belangrijke werkgelegenheid intact.
Fiscale regels
Pleijsant stelt dat na de bedrijfsoverdracht in veel gevallen niet direct de zilvervloot binnenvaart. Door het bedrijf (gedeeltelijk) te schenken aan de volgende generatie kunnen gunstige fiscale regels worden gebruikt, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Indien een bedrijfsopvolger niet beschikt over de financiële middelen om de overname volledig te bekostigen en het niet mogelijk is om de hele koopsom te schenken, kan de overdracht toch mogelijk worden gemaakt door een korting te geven op de koopsom.
Opbrengst van de bedrijfsverkoop
De opbrengst van de bedrijfsverkoop gebruiken verkopende dga's vaak als aanvulling op het pensioen (23 procent) of voor de financiering van hun woning, auto en/of een vakantie (ook 23 procent). Ook kiezen twee op de tien dga's ervoor om met de opbrengst te beleggen. Schenken aan de (klein)kinderen (14 procent) of goede doelen (11 procent) gebeurt ook geregeld.
Meer informatie: ABN AMRO MeesPierson, 4 april 2017
Geef een reactie