Ernst & Young heeft een notitie opgesteld over de gevolgen van de invoering van de belastingplicht voor (publieke) zorginstellingen. Dit naar aanleiding van de notitie die de staatssecretaris van Financiën had aangeboden aan de Tweede Kamer over de indirecte ondernemingsvariant.
Het advieskantoor meent dat de activiteiten van een publiek Universitair Medisch Centrum (UMC) al snel zullen kwalificeren als belaste ondernemingsactiviteiten. Misschien dat de staatssecretaris aanvullende vrijstellingen wil invoeren, maar Ernst & Young vermoedt dat het aantal aanvullende vrijstellingen vrij beperkt zal blijven. Voor zorginstellingen is het van groot belang te beseffen dat de staatssecretaris de huidige subjectieve vrijstellingen wil vervangen door objectieve vrijstellingen. Zie ook ‘Weekers bepleit indirecte ondernemingsvariant voor overheidsbedrijven’). Nu zijn zorginstellingen subjectief volledig vrijgesteld als hun activiteiten voor hoogstens 10% bestaan uit andere activiteiten dan zorgactiviteiten. Onder een objectieve vrijstelling zullen de 10%-nietzorgactiviteiten in beginsel belast zijn.
Praktijkgevolgen
Ernst & Young voorziet een lastenverzwaring voor zorginstellingen op fiscaal en administratief gebied door de partiële belastingplicht. Het advieskantoor verwacht dat publieke UMC’s hun activiteiten zullen splitsen over afzonderlijke rechtspersonen. Dit brengt wel de toerekeningsproblematiek met zich. Publieke UMC’s worden geadviseerd om te inventariseren welke gevolgen de invoering van de indirecte ondernemingsvariant voor hen kan hebben. Ook doen zij er goed aan een onderhandelingsstrategie op te zetten voor de geplande consultatieronde van de staatssecretaris.
Artikel 2 en artikel 5, eerste lid, onderdeel c Vpb 1969
Meer informatie: Ernst & Young, mei 2012, ‘Notitie belastingplicht overheidsbedrijven – Ook relevant voor de zorgsector!
Geef een reactie