Het is maar de vraag of kabinetsplannen in het kader van het klimaatakkoord elektrisch rijden genoeg zullen stimuleren om de eerder gestelde doelen te halen, aldus Natuur en Milieu en leasebedrijven, die daarover maandag de noodklok luiden. Dit meldt de NOS 17 juni.
De organisaties reageren op berichten dat de coalitie de plannen om elektrisch rijden te stimuleren fors wil afzwakken. Volgens de leasebedrijven zou elektrisch rijden zo onnodig duurder worden en volgens Natuur & Milieu is dat slecht voor het terugdringen van de CO2-uitstoot.
Aanpassing regeerakkoord
Verschillende bronnen melden dat de coalitie de plannen voor elektrisch rijden die in het ontwerpakkoord stonden op veel punten wil aanpassen. Zo zouden alle verzwaringen van fossiel rijden door middel van hogere accijnzen en wegenbelasting van de baan zijn. De subsidie van € 6000 zou worden gehalveerd en de bijtelling op volledig elektrische auto's zou op korte termijn van 4 procent naar 8 of 10 procent gaan. Het lage tarief zou bovendien maar gelden tot een cataloguswaarde van € 40.000, daarboven moeten leaserijders het normale tarief betalen. Die grens lag in het conceptakkoord op € 50.000.
Wagenpark
Leasemaatschappijen en bedrijven die hun wagenpark aan het verduurzamen zijn, vrezen dat met deze maatregelen een rem wordt gezet op de groei van het aantal elektrische auto's. Veel bedrijven hebben vooruitlopend op de plannen duizenden elektrische auto's in bestelling staan. Het rijden daarvan is nu fiscaal aantrekkelijk.
In het regeerakkoord staat dat vanaf 2030 alle nieuwe auto's elektrisch moeten zijn. Om dat te halen is het van belang om in eerste instantie de zakelijke rijders over te laten stappen op elektrisch. Daarvoor is afgesproken dat tot 2024 de bijtelling voor stroomauto's 4 procent blijft. Maar volgens bronnen staat er in de plannen die vandaag en morgen in coalitieoverleg besproken worden dat dat percentage sneller omhoog moet. Partijen die onderhandelen over het klimaatakkoord willen er weinig over kwijt.
Geef een reactie