Minister Koolmees informeert de Tweede Kamer over de fiscale en socialezekerheidspositie van grensarbeiders.
Koolmees benadrukt in de brief dat een goede informatievoorziening essentieel is. Om die reden heeft het Rijk eind november 2019 samen met regionale partners met een tiental convenanten een duurzame financiële basis onder de grensinformatiestructuur gelegd.
De behandeling van in Duitsland verkregen ouderschapsverlof voor toekenning van een Nederlandse werkloosheidsuitkering
Een grensarbeider heeft, als hij of zij volledig werkloos wordt, recht op een werkloosheidsuitkering in het woonland. Een grensarbeider die in Nederland woont en in Duitsland werkt, heeft dus recht op een Nederlandse werkloosheidsuitkering mits hij of zij aan de voorwaarden voor deze uitkering voldoet. De situatie kan zich voordoen dat een werknemer tijdens of vlak na het opnemen van onbetaald ouderschapsverlof – zoals de Duitse Elternzeit – werkloos raakt. Het opnemen van onbetaald ouderschapsverlof kan dan van invloed zijn op het recht op een WW-uitkering.
In de brief licht Koolmees nader toe op welke wijze Elternzeit bij de bepaling van het recht op een WW-uitkering wordt behandeld.
De mogelijke oplossingen voor de problematiek van ervaren dubbele betaling van zorgpremies
Lidstaten zijn vrij om de inrichting van het zorgstelsel en de financiering naar eigen inzicht in te richten. Met de coördinatieverordening wordt geregeld dat er slechts in één lidstaat premies voor de zorg worden betaald.
Op het niveau van de coördinatieverordening en in de belastingverdragen zijn afspraken gemaakt om te coördineren welke lidstaat premies en/of belastingen mag heffen. Dit neemt niet alle verschillen in nationale stelsels weg. De verschillen tussen de nationale stelsels kunnen op onderdelen nadelig of voordelig uitpakken voor personen die zich grensoverschrijdend bewegen.
Meer informatie: Ministerie SZW, 1 juli 2020, nr. 2020-0000088594
Geef een reactie