Het kabinet is positief over de doelstelling van de Richtlijn digitale instrumenten en processen in het vennootschapsrecht maar plaatst wel enkele kritische kanttekeningen. Dit staat in het Fiche dat minister Hoekstra aan de Eerste en Tweede Kamer heeft aangeboden met de beoordeling van het voorstel.
De Europese Commissie wil met het voorstel het EU-vennootschapsrecht uitbreiden en actualiseren, in het bijzonder waar het gaat om de taken en verantwoordelijkheden van de ondernemingenregisters (in Nederland het Handelsregister). De Commissie wil hiermee meer informatie over vennootschappen en daarmee verbonden ondernemingen openbaar maken via het systeem van gekoppelde ondernemingenregisters (BRIS) en verdere waarborgen creëren dat de gegevens in ondernemingenregisters juist, betrouwbaar en actueel zijn en de administratieve formaliteiten bij grensoverschrijdende handelingen verminderen.
Voordelen
Volgens de Commissie zal met name het mkb profiteren van meer transparantie, verbeterde toegankelijkheid en betrouwbaarheid van bedrijfsgegevens en dus van hogere rechtszekerheid in grensoverschrijdende situaties. Ten tweede zal het volgens de Commissie voor overheidsinstanties eenvoudiger worden om toegang te krijgen tot bredere sets van betrouwbare bedrijfsinformatie. Die toegang moet het ook eenvoudiger maken om misbruik en fraude aan te pakken. Ten derde zal volgens de Commissie de samenleving van de maatregelen profiteren doordat deze er onder meer aan bijdragen dat consumenten in staat worden gesteld beter geïnformeerde keuzes te maken bij het kopen van producten of het aangaan van contracten met bedrijven uit andere lidstaten.
Kanttekeningen kabinet
Hoewel het kabinet positief is over de doelstelling van de voorgestelde richtlijn plaatst het wel opmerkingen bij een aantal maatregelen die tot dit doel moeten leiden. Zo is het kabinet kritisch over een aantal vereiste gegevens waarvan kapitaalvennootschappen en personenvennootschappen aanvullend opgave moeten doen, met name waar het gaat om de registratie van de gegevens ‘central place of administration’ en ‘principal place of business’ indien de aansturing en feitelijke werkzaamheden van de vennootschap plaatsvinden in een andere lidstaat dan waar zij is geregistreerd.
Geef een reactie