De Advocaat-generaal (A-G) van het Hof van Justitie van de EU heeft zijn advies gegeven in twee zaken. Hij concludeert onder meer dat Nederland de antiwinstdrainagemaatregel niet mag toepassen op transacties rond een buitenlandse vennootschap als binnen een fiscale eenheid de renteaftrek niet wordt beperkt. Volgens de staatssecretaris van Financiën dreigt er een flink belastinglek te ontstaan als het Hof het advies van de A-G opvolgt. De staatssecretaris heeft daarom al spoedreparatiewetgeving in gedachten.
In de zaak die de Belastingdienst zorgen baart, had een Nederlandse B.V. geld geleend van een verbonden Zweedse vennootschap. De B.V. gebruikte het geleende bedrag om kapitaal te storten in een nieuw opgerichte vennootschap in Italië. Omdat hier sprake was van een besmette rechtshandeling, weigerde de inspecteur de aftrek van de rente die de B.V. betaalde aan de Zweedse vennootschap. De B.V. meende dat de renteaftrek een schending was van haar recht op vrije vestiging. Als zij met de Zweedse vennootschap een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting had kunnen vormen, was de renteaftrekbeperking achterwege gebleven. Zie: ‘Anti-winstdrainage renteaftrekbeperking onder druk’. Ook de A-G volgt deze redenering. Op zich is de antiwinstdrainagemaatregel niet in strijd met het Unierecht. Maar als binnen een fiscale eenheid in Nederland de rente over leningen ter financiering van besmette rechtshandelingen gewoon aftrekbaar is, moet deze rente ook aftrekbaar kunnen zijn als buitenlandse vennootschappen de lening verstrekken.
Spoedreparatiewetgeving
De staatssecretaris van Financiën stelt dat het Hof van Justitie van de EU de per-elementbenadering ondersteunt als het de conclusie van de A-G volgt. De staatssecretaris meent dat in dat geval vennootschapsbelastingplichtigen zich uitsluitend zullen beroepen op bepaalde voordelen van de fiscale eenheid zonder de nadelen te accepteren. Het toekennen van de voordelen van de fiscale eenheid in buitenlandse situaties ziet hij niet als een reële optie. Daarom acht hij spoedreparatiewetgeving noodzakelijk. Deze reparatiewetgeving zal erop neerkomen dat bij de toepassing van diverse antimisbruikmaatregelen men moet doen alsof er geen fiscale eenheid is. Het gaat daarbij om de antiwinstdrainagemaatregel, de aftrekbeperking van de bovenmatige deelnemingsrente, bepaalde begrenzingen aan de deelnemingsvrijstelling en de beperking van de verliesverrekening bij een grote belangenwijziging. De reparatiemaatregelen zouden met terugwerkende kracht op 25 oktober 2017, 11:00 uur in werking moeten treden.
Wet: artikelen 10a, 13, negende tot en met vijftiende lid en zeventiende lid, 13l en 20a Wet Vpb 1969
Meer informatie: Conclusie A-G Hof van Justitie van de EU 25 oktober 2017, C-398/16 en C-399/16
Geef een reactie