Vanaf 1 januari 2023 is de doelmatigheidsmarge bij het bepalen van de gebruikelijkloonregeling niet meer van toepassing. Peter Bos bespreekt in de focusuitzending van Tax Talks van april 2023 de belangrijkste gevolgen hiervan voor de praktijk.
De gebruikelijkloonregeling is in 1997 als antimisbruikwetgeving ingevoerd. Tot die tijd waren er veel dga’s zonder loon. Dat bood allerlei fiscale voordelen. Zo hoefden dga’s geen inkomstenbelasting te betalen, konden ze recht hebben op allerlei toeslagen en hoefden geen vermogensbelasting te betalen vanwege de zogeheten 68%-regeling. Dat was een bepaling dat niemand meer dan 68% van zijn inkomen aan belasting hoefde te betalen. Bij een laag inkomen of geen inkomen hoefden dga’s amper of geen vermogensbelasting te betalen. Peter Bos vindt het op zich wel terecht dat er reparatiewetgeving is gekomen, alleen deze schiet te ver door. De gebruikelijkloonregeling geldt voor iedereen met een aanmerkelijk belang in zijn werkgever. Ook voor die dga’s die hun eigen ontslag niet tegen kunnen houden.
Hoogte gebruikelijk loon
Voor het bepalen van het gebruikelijke loon zijn er in feite drie normen. Er is een algemene norm van € 51.000 (2023). Als de dga vindt dat zijn gebruikelijk loon lager zou moeten zijn dan die norm, dan moet de dga aantonen dat het gebruikelijk loon lager is. Daarbij moet hij uitgaan van de meest vergelijkbare dienstbetrekking waarbij een aanmerkelijk belang geen rol speelt. Als de Belastingdienst van mening is dat het gebruikelijk loon van een dga hoger zou moeten zijn, dan hebben ze daar de bewijslast voor. Verricht een dga heel weinig werkzaamheden voor een lichaam waarin hij een aanmerkelijk belang heeft? En zou de gebruikelijke beloning lager zijn dan € 5.000 per jaar? Dan is de gebruikelijkloonregeling niet van toepassing.
Gevolgen afschaffing doelmatigheidsmarge
Tot 1 januari 2023 gold een doelmatigheidsmarge. Was het gebruikelijk loon hoger dan het normbedrag, dan mocht een dga uitgaan van 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking waarbij een aanmerkelijk belang geen rol speelt met een minimum van het normbedrag. Vanaf 2023 is de doelmatigheidsmarge vervallen. Nu geldt het volledige loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking waarbij een aanmerkelijk belang geen rol speelt. In een aantal situaties zal het gebruikelijk loon van de dga vanaf 2023 hoger zijn. Dat heeft effect op de verschuldigde inkomstenbelasting en toepassing van heffingskortingen. Het heeft mogelijk effect op het recht op toeslagen en op de verschuldigde werknemerspremies als dga’s werken voor een vennootschap en ze tegen hun wil in ontslagen kunnen worden.
Meer informatie
Peter Bos geeft als algemeen advies om alle berekeningen van het gebruikelijk loon opnieuw te bekijken. Ga na of er afspraken zijn gemaakt met de Belastingdienst en de invloed die de afschaffing van de doelmatigheidsmarge heeft voor die afspraken? Maak zo nodig nieuwe afspraken met de Belastingdienst en leg de onderbouwing van de berekening van het gebruikelijk loon vast in de administratie. In de focusuitzending van Tax Talks van april 2023 heeft Peter Bos ook een advies voor de dga die twijfelt of hij wel of niet verzekerd is voor de werknemersverzekeringen.
Klik hier voor de compilatie
Méér weten?
Tax Talks is hét online learning platform voor fiscalisten. Wekelijks (30x per jaar) wordt een webinar of e-learning beschikbaar gesteld die u via het online platform kunt bekijken. Na het afronden van de bijbehorende kennistoets ontvangt u een certificaat en PE-punten. Bent u nog geen abonnee? > Neem dan nu een kennismakingsabonnement voor slechts € 95.
Wet: art. 12a Wet LB 1964
Geef een reactie