Staatssecretaris Van Rij informeert de Tweede Kamer over het btw-gat rapport 2022 van de Europese Commissie, een jaarlijks rapport met een update over het btw-gat in de Europese Unie en individuele lidstaten.
In het rapport maakt de Commissie een onderscheid tussen twee soorten btw-gaten: het btw-nalevings-gat en het btw-beleids-gat. Het btw-nalevings-gat ziet op het verschil tussen de belastingopbrengsten die zouden worden geïnd bij volledige naleving van de wet- en regelgeving en de werkelijke opbrengsten. Het btw-beleids-gat ziet op de misgelopen btw-inkomsten door het hebben van verlaagde btw-tarieven (waaronder het nultarief) en vrijstellingen. Deze brief gaat in op de uitkomsten van het rapport voor zowel de EU als Nederland, de werkwijze van de Belastingdienst in Nederland en werpt een blik op de toekomst. Hierbij is een splitsing gemaakt tussen het btw-nalevings-gat en het btw-beleids-gat.
Btw-nalevingsgat
Het Nederlandse btw-nalevings-gat (2,8%) lag ruim onder het Europees gemiddelde (9,1%) en is de afgelopen jaren vrij stabiel en relatief laag. Hierin speelt de werkwijze van de Belastingdienst een belangrijke rol. Hoewel er in Nederland ten aanzien van het btw-nalevings-gat minder ruimte te winnen valt in vergelijking met andere EU-lidstaten, blijft het een gezamenlijke EU-opgave om het btw-nalevings-gat terug te dringen. Desalniettemin zal het btw-nalevings-gat nooit helemaal verdwijnen, doordat bepaalde oorzaken (bijv. faillissementen) niet voorkomen kunnen worden. De aanpak van het btw-nalevings-gat vindt ook plaats op Europees niveau. Zo ontstaat er steeds meer samenwerking en uitwisseling van informatie tussen de belastingdiensten in de EU.
Btw-beleidsgat
Het btw-beleids-gat vergelijkt de werkelijke situatie waarin een deel van de geleverde goederen en diensten zijn vrijgesteld of worden belast tegen het verlaagde btw-tarief met de hypothetische situatie waarin alle geleverde goederen en diensten tegen het normale btw-tarief worden belast. De samenstelling van het btw-beleids-gat verschilt in iedere lidstaat en het rapport maakt per lidstaat alleen onderscheid tussen het deel van het btw-beleids-gat dat is te wijten aan de verlaagde btw-tarieven en het deel dat wordt veroorzaakt door de vrijstellingen.
Het Nederlandse btw-beleids-gat (49,16%) lag boven het Europees gemiddelde (45,8%). Dit komt doordat een aantal sectoren in Nederland (o.a. de publieke en financiële sector), waarin veelal onbelastbaar of vrijgesteld wordt gepresteerd, relatief groot zijn. Momenteel wordt conform de regeling periodiek evaluatieonderzoek het verlaagde btw-tarief in Nederland breed geëvalueerd. Als uit het onderzoek blijkt dat bepaalde verlaagde btw-tarieven niet doeltreffend of doelmatig zijn, moet – in lijn met de ambitie om negatief geëvalueerde regelingen af te schaffen, te versoberen of aan te passen – een serieuze afweging gemaakt worden of het voortbestaan van die verlaagde btw-tarieven (in die vorm) wenselijk is.
Geef een reactie