De Nationale Ombudsman vindt dat een burger moet kunnen vertrouwen op informatie die wordt gegeven door medewerkers van een overheidsinstantie. Dat blijkt uit een reactie van de Ombudsman op een ingediende klacht tegen de Belastingdienst/Toeslagen.
Een vrouw ging samenwonen en nam contact op met de Belastingdienst/Toeslagen. Zij wilde weten of het samenwonen gevolgen zou hebben voor haar recht op toeslagen. De medewerker van de Belastingdienst had haar verzekerd dat het samenwonen geen gevolgen zou hebben voor haar toeslagen. Deze informatie bleek niet juist. Door het samenwonen moest de vrouw uiteindelijk zorgtoeslag en kindgebonden budget terugbetalen.
Belastingdienst had meteen excuses moeten maken
De vrouw vond bij de Belastingdienst/Toeslagen geen gehoor op haar klacht. De Ombudsman vond het een gemiste kans dat de Belastingdienst/Toeslagen niet meteen de fout toegaf en daarvoor excuses aanbood. Het was ook beter geweest als de klachtbehandelaar de vrouw per brief had laten weten hoe de Belastingdienst/Toeslagen van de gemaakte fouten had geleerd. De Ombudsman vindt het een goede zaak dat de Belastingdienst uiteindelijk nog excuses heeft aangeboden.
Burger moet kunnen vertrouwen op informatie van de overheid
De Ombudsman vindt dat een burger moet kunnen vertrouwen op verkregen informatie van medewerkers van een overheidsinstantie. Als die informatie achteraf gezien niet klopt, is een excuus alleen niet op zijn plaats. De desbetreffende overheidsinstantie, in dit geval de Belastingdienst, moet dan ook een substantieel financieel gebaar maken naar de gedupeerde, dat recht doet aan de gemaakte fout. Belastingdienst/Toeslagen heeft de aanbeveling van de Ombudsman opgevolgd. De vrouw krijgt het ten onrechte teruggevorderde bedrag aan toeslagen terug.
Geef een reactie