Staatssecretaris van Rij heeft op 20 juni 2024 een reactie gegeven op de ingediende motie van de leden Van Dijk en Omtzigt over het schorsingstarief (Motorrijtuigenbelasting) voor kampeerauto’s.
De motie verzoekt de regering met een voorstel te komen zodat de schorsing van een kampeerauto standaard onder het lage schorsingstarief komt te vallen, in plaats van onder het normale schorsingstarief. Staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst, Van Rij, heeft een reactie gegeven op de motie en het voorstel voor een laag schorsingstarief. Het doel van het hoge schorsingstarief is ervoor te zorgen dat mensen niet al te lichtvaardig tot schorsing van hun kampeerauto overgaan. Op die manier heeft het schorsingstarief een drempelwerking.
Onderzoek tarieven door RDW
Het RDW heeft op verzoek van het Ministerie van Financiën twee opties onderzocht. Een laag tarief of een nieuw middentarief. De voorkeur van het Ministerie van Financiën gaat uit naar de introductie van een nieuw middentarief omdat dat de minste financiële impact heeft.
Verschillende definities kampeerauto
Voorts heeft de RDW als een van de aandachtspunten naar voren gebracht dat de RDW een bredere definitie van kampeerauto gebruikt dan de fiscale definitie. Door dit verschil komen 30.000 kampeerauto’s meer in aanmerking voor het laagste schorsingstarief. Dit verschil kan worden opgelost door de voertuigclassificaties van kampeerauto’s te harmoniseren. Bijvoorbeeld door hiervoor in het Belastingplan 2025 een voorstel te doen.
Bron: Ministerie van Financiën, Toepassen laag schorsingstarief kampeerauto, 2024-0000346930, 20 juni 2024
Geef een reactie