De voorraad van gebruikte auto's daalde de eerste maand van dit jaar met 20 procent ten opzichte van januari 2012. Door deze ontwikkeling dreigt een tekort aan gebruikte auto's, wat de prijs van occasions omhoogstuwt. Ook de totale autoverkoop loopt sterk terug ten opzichte van vorig jaar. Dit is volgens de autobranche te wijten aan de fiscale stimulering van milieuvriendelijke auto’s.
De totale autoverkoop kelderde met 31,5 procent. Dit is volgens de branchevereniging RAI onder andere te verklaren door de aangescherpte CO2-grenzen in de BPM. Daarnaast zijn de uitstootgrenzen voor de bijtelling verder aangescherpt, waardoor men in december veel vooruitgeschoven verkopen van personenauto’s registreerde.
Tekort aan tweedehands auto's
Ook het occasiontekort heeft een fiscale oorzaak volgens Jeroen van den Broek (CRM Used Car Management): ‘Het fiscale regime heeft een relatief groot aantal leaserijders voor juli 2012 doen besluiten een kleinere, fiscaal gunstigere auto te gaan rijden. Tegenover deze nieuw verkoop stonden relatief, weinig inruilers. Normaal gesproken constateren we juist in januari een stijging van de voorraadpositie bij merkdealers. Dit lijkt er toch wel op dat we afstevenen op een structureel tekort van aanbod van gebruikte auto's.’ Een schaarste die de prijs wel eens flink omhoog zou kunnen drijven. Het tekort wordt ook gevoed door de export van occasions. In 2012 werden er 18,5 procent meer auto’s aan het buitenland verkocht. Deze uitstroom heeft onder meer te maken met de BPM-teruggave-regeling, waardoor het interessanter wordt om auto's aan het buitenland te verkopen. Deze regeling geldt voor auto's die na 16 oktober 2006 in Nederland zijn geregistreerd.
Positief effect
Maar het is niet alleen maar kommer en kwel. Het fiscale regime zet wel degelijk zoden aan de dijk. De gemiddelde uitstoot was in 2012 voor benzineauto's 125 gram en voor dieselauto's 109 gram CO2 per kilometer. Deze cijfers zitten nu al onder de EU-norm van 130 gram per kilometer in 2015. En de verwachting is dat de CO2 uitstoot ook de komende jaren met circa vijf procent omlaag gaat. De invloed van de belastingwetgeving omtrent autoverkoop is vooral goed te zien in de daling van de CO2 uitstoot van dieselauto's in 2011, van gemiddeld 126 gr/km naar 113 g/km.
Geef een reactie