Welke wetgeving wordt dit jaar en volgend jaar ingediend? Staatssecretaris Van Rij stuurt de fiscale beleidsagenda naar de Tweede Kamer.
Overzicht wetsvoorstellen
In de bijlage Fiscale wetgeving met matrix bij de Kamerbrief over de fiscale beleids- en uitvoeringsagenda heeft de staatssecretaris aangegeven welke zelfstandige wetsvoorstellen hij in de komende tijd wil indienen.
Het gaat om de volgende zelfstandige fiscale wetsvoorstellen:
In het derde kwartaal 2022:
- Implementatie EU Richtlijn kleineondernemersregeling (beoogde inwerkingtredingsdatum 1 januari 2024)
- Implementatie PSP-richtlijn (btw) – EU Richtlijn voor de invoering van bepaalde voorschriften voor betalingsdienstaanbieders (beoogde inwerkingtredingsdatum 1 januari 2024)
- Multilateraalverdrag pijler 1 OESO
In het eerste kwartaal van 2023:
- Aanpassen systematiek informatiebeschikking (beoogde inwerkingtredingsdatum 1 januari 2024)
In het tweede kwartaal 2023:
- Waarborg gegevensverwerking Belastingdienst, Toeslagen en Douane (beoogde inwerkingtredingsdatum 1 januari 2024)
- Implementatiewetgeving Pijler 2
- Wetgeving box 3 stelsel 2025 (beoogde inwerkingtredingsdatum 1 januari 2025)
- Kwalificatie buitenlandse rechtsvormen (beoogde inwerkingtredingsdatum 1 januari 2024)
Te verwachten wetgeving
- DAC 8 – Europese regelgeving te publiceren over informatie-uitwisseling van crypto activa (waaronder crypto valuta)
Belastingplan 2023
In de bijlage Fiscale wetgeving met matrix geeft de staatssecretaris een overzicht van het Pakket Belastingplan 2023. Dit wetsvoorstel zal bestaan uit vier wetsvoorstellen. Het wetsvoorstel Belastingplan 2023 bevat 26 maatregelen die al voor een groot deel zijn aangekondigd in de Voorjaarsnota 2022). Andere maatregelen die in het coalitieakkoord zijn aangekondigd zijn:
- Afschaffen inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK) per 1 januari 2025 met uitzondering voor ouders met kinderen geboren vóór 2025
- Afschaffen middelingsregeling
- Afschaffen schenkingsvrijstelling eigen woning in 2024 en voorafgaande verlaging in 2023
- Vervallen gebruikelijkloonregeling innovatieve start-ups
- Herstelwetgeving lachgas
- Verhoging vliegbelasting
- Aanscherpen CO2-heffing industrie
- Afschaffen vrijstelling bpm bestelauto’s ondernemers
- Verhoging tabaksaccijns
- Verhoging verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken
- Bij algemene maatregel van bestuur regelen in welke bijzondere situaties géén invorderingsrente in rekening wordt gebracht
- Tariefstructuur energiebelasting (gas en elektra)
- Verlagen ODE-tarief 2e en 3e schijf elektriciteit
- Verhoging 1e schijf energiebelasting
- Verhoging belastingvermindering energiebelasting
- ODE-tarieven en integratie in energiebelasting
Wetsvoorstel Herstelwetgeving box 3
Als gevolg van het arrest van de Hoge Raad van 24 december 2021 is onderzocht op welke manier rechtsherstel kan worden geboden aan de belastingplichtigen in box 3. Deze wetgeving zal als zelfstandig wetsvoorstel “Herstelwet box 3” bij het pakket Belastingplan 2023 worden gevoegd.
Wetsvoorstel Overbruggingswet box 3
Voor de belastingjaren 2023 en 2024 zal overbruggende wetgeving voor box 3 worden ontworpen. Deze wetgeving zal het huidige box 3-stelsel vervangen en wordt gebaseerd op de voor het rechtsherstel gekozen oplossing, de forfaitaire spaarvariant. Met het wetsvoorstel wordt box 3 met ingang van belastingjaar 2023 in lijn gebracht met het EVRM. De wetswijzigingen worden vormgegeven in een zelfstandig wetsvoorstel “Overbruggingswet box 3” en zullen ook onderdeel uitmaken van het pakket Belastingplan 2023. De overbruggingswet zal gelden tot de invoering van een stelsel op basis van werkelijk rendement.
Leegwaarderatio box 3
Vooruitlopend op de invoering van een nieuw box 3 stelsel op basis van werkelijk rendement is in het coalitieakkoord afgesproken om de leegwaarderatio per 2023 af te schaffen met als doel dat de belasting over het rendement op verhuurd vastgoed meer zal gaan aansluiten bij de praktijk. Deze maatregel zal binnen de voor het rechtsherstel gekozen oplossing worden meegenomen.
Wetsvoorstel Wet Minimum CO2-prijs industrie
In het coalitieakkoord is afgesproken om per 1 januari 2023 een minimum CO2-prijs industrie te introduceren. Deze minimumprijs wordt gerealiseerd als aanvullend (relatief laag) tarief binnen de CO2-heffing industrie. Hierdoor geldt er, wanneer relevant, ook een minimumprijs over de vrije voet van de CO2-heffing. De hoogte van deze minimumprijs is gekoppeld aan de minimum CO2-prijs elektriciteitsopwekking (oplopend pad van € 16,40 in 2023 naar € 31,90 in 2030).
Fiscale Verzamelwet 2024
- Codificatie Leefvervoer verstrekt vanuit UWV
- Codificeren loonbelastingmaatregel voor uitgezonden ambtenaren
- Loslaten van de eis van een eigen bankvergunning voor groenbanken
- Taxatieplicht giften in natura
- Technische wijziging ANBI-regeling om te verduidelijken dat de voorwaarden voor een ANBI ook
in derde landen van toepassing zijn - Afkoop lijfrente bij arbeidsongeschiktheid
- Uitbreiding heffingsgrondslag bronbelasting en dividendbelasting met vergoedingen voor
kapitaalverstrekkingen - Uitbreiding definitie inhoudingsplichtige bronbelasting op dividenden
- Uitsluiting aftrek bronbelasting op dividenden voor buitenlandse belastingplichtigen met een
aanmerkelijk belang - Aanpassing Omzetbelasting inzake de margeregeling (separaat wetsvoorstel bij de Fvw24
omdat het implementatie van een richtlijn betreft) - Codificatie goedkeuring toepassen verlaagd btw-tarief op het opfokken van dieren en het
opkweken van planten - Voorkomen cumulatie btw door dubbele aftrekuitsluiting bij horeca- en cateringbestedingen
- Indexatie woningwaardegrens – overdrachtsbelasting
- Aanpassing kring belastingplichtigen verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken
- Deformalisering werkwijze inkomstenheffing en omzetbelasting
- Aanpassing invorderingsrente bij verliesverrekening
- Aanpassen (afgeleid) verschoningsrecht
- Herstel onbedoelde onjuistheid Algemene wet inzake rijksbelastingen
- Voorwaarden voor wijze elektronisch berichtenverkeer aanpassen naar “kan”-bepaling
- Creëren van een wettelijke basis voor de verwerking van persoonsgegevens i.h.k.v. het
register overige personen.
De Tweede Kamer wordt met de fiscale beleids-en uitvoeringsagenda eerder dan voorheen geïnformeerd over nog in te dienen wetgeving en de consequenties hiervan voor de uitvoering. Dit draagt bij aan meer transparantie en meer gelegenheid om de parlementaire behandeling voor te bereiden. Ook de toezegging om bij alle fiscale wetsvoorstellen actief de onderliggende ambtelijke beslisnota’s openbaar te maken levert meer transparantie op.
Bij de Kamerbrief van de staatssecretaris zijn een aantal bijlagen meegestuurd:
- Belangrijkste beleidsthema’s bij fiscale beleids- en uitvoeringsagenda
- Verdieping ondernemen en belastingontwijking
- Uitvoeringsprioriteiten bij fiscale beleids- en uitvoeringsagenda
- Beleidsruimte btw-tarievenrichtlijn
- Beslisnota bij Kamerbrief over fiscale beleids- en uitvoeringsagenda
Geef een reactie