Voor de BPM is een nieuwe auto, een auto die na vervaardiging ervan niet of nauwelijks in gebruik is geweest. Het tarief voor nieuwe auto’s is ook van toepassing op gebruikte auto’s bij een zogeheten U-bochtconstructie met belastingbesparing als doorslaggevende reden.
Een B.V. kocht op 11 januari 2012 een Porsche voor ruim € 123.000. De kilometerstand bedroeg toen tien kilometer. De bestuurder van de B.V. liet op 12 januari 2012 op zijn eigen naam de auto voor het eerst registreren in het Duitse kentekenregister op een adres in Zwitserland. Daarbij kreeg de auto een zogeheten Duits exportkenteken. Op 8 februari 2012 liet de bestuurder namens de B.V. de auto registreren per 1 februari 2012. De auto had toen 3.092 kilometer gereden. Voor de aangifte Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) was in geschil of sprake was van een nieuwe auto of een gebruikte auto. De Belastingdienst had een naheffingsaanslag BPM opgelegd.
Is er sprake van een gebruikte auto?
Hof Den Bosch verwijst naar de arresten van de Hoge Raad van 27 januari 2017 (ECLI:NL:HR:2017:78 en 79 voor uitleg van het begrip gebruikte auto. Als een auto voor de overbrenging naar Nederland in Duitsland op kenteken is gezet, wil dat nog niet zeggen dat sprake is van een gebruikte auto. Volgens het hof kon een auto die op het moment van aangifte BPM en registratie 3.092 kilometer had gereden, niet kwalificeren als nieuwe auto. Het tarief BPM voor nieuwe auto’s kon toch van toepassing zijn bij een zogeheten U-bochtconstructie, waarbij het oogmerk tot belastingbesparing de doorslaggevende reden was geweest. De inspecteur stelde dat de B.V. de gekochte auto bewust in het buitenland kilometers had laten maken om deze na korte tijd in Nederland te registreren, zodat sprake zou zijn van een gebruikte auto. Het hof achtte de inspecteur niet geslaagd in zijn bewijs dat sprake zou zijn van een gekunstelde (U-bocht)constructie met als enig oogmerk belastingbesparing. Het hof vernietigde daarom de naheffingsaanslag BPM.
Wet: artikelen 9 en 10 Wet BPM (tekst 2012)
Meer informatie: Gerechtshof Den Bosch 27 augustus 2017 (gepubliceerd op 31 augustus 2017), ECLI:NL:GHSHE:2017:3644
Geef een reactie