Het belasten van het woon-werkverkeer treft vooral de economisch zwakkere regio’s in Nederland. Dit schrijft het FD naar aanleiding van een onderzoek van het Economisch Bureau van ING. Om de mobiliteitsdruk en het forenzenverkeer te verminderen werkt een congestieheffing beter dan een kilometerheffing, zo blijkt uit het rapport.
Er ontstaan grote verschillen door het verschil in het aantal woon-werkkilometers. Voor inwoners van Oost-Groningen is dit bijvoorbeeld ruim 22 kilometer, terwijl Westlanders gemiddeld 8 kilometer moeten overbruggen. De afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding, raakt vooral de forensen buiten de Randstad. In het bijzonder in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe is het aantal inwoners dat binnen de eigen regio werkt relatief laag.
Groningen
Uit het rapport van ING blijkt dat de introductie van een congestieheffing in deze provincies beter zal werken. Rond de stad Groningen is bijvoorbeeld het enige serieuze verkeersknelpunt de zuidelijke ringweg. Door hier een congestieheffing op toe te passen, zal de verkeersdrukte volgens het ING-rapport snel afnemen. PvdA, D66, GroenLinks en SGP hebben al aangegeven een dergelijke heffing landelijk in te willen voeren om het spitsverkeer te ontmoedigen.
Amsterdam
Amsterdam is het spiegelbeeld van Groningen. Door het overschot aan banen (30% meer banen dan beschikbare werknemers) is het forensenverkeer extreem hoog. De dagelijkse instroom van forensen is er 73% hoger dan de uitstroom. Ook omliggende regio’s kennen een forse dagelijkse instroom en uitstroom van werknemers. Om de schadelijke effecten van deze regionale woon-werkverkeerstromen te verminderen zijn meer investeringen in wegen en sporen nodig. Maar ook hier kan volgens het rapport een congestieheffing de filedruk verlagen.
Meer informatie: Forensentaks raakt vooral zwakkere regio’s
Geef een reactie