Volgens staatssecretaris Keijzer zijn er geen vertragingen bij de herbeoordeling van TVL-aanvragen naar aanleiding van de CBb-uitspraken. Dit antwoordt zij op Kamervragen.
De herbeoordelingen van de bezwaarschriften (200) naar aanleiding van de CBb-uitspraken zijn op vijf na afgerond, ook deze worden op korte termijn afgehandeld. Bezwaarschriften over SBI-codes kunnen nog steeds worden ingediend bij RVO. Deze krijgen geen herbeoordeling, maar een reguliere beoordeling in de bezwarenprocedure.
Met voorrang opgepakt
RVO streeft ernaar alle bezwaren binnen de wettelijke beslistermijn van maximaal twaalf weken af te handelen. In complexe gevallen wordt een termijn in overleg met de bezwaarmaker verlengd. Op dit moment wordt 90 procent van de bezwaardossiers binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Dit geldt ook voor de bezwaren die betrekking hebben op de SBI-problematiek.
De bezwaren die betrekking hebben op de SBI-problematiek worden met voorrang opgepakt, ook vanwege het effect op een aanvraag de volgende aanvraagperiode. RVO heeft hiervoor extra capaciteit ingeschakeld.
Uitgangspunt is dat na een positieve beslissing op het bezwaar de ondernemer een volgende aanvraag kan indienen op zijn nieuwe SBI-code. RVO heeft het systeem aangepast zodat de ondernemer bij het invullen van het aanvraagformulier de juiste SBI-code te zien krijgt.
Restauranthouders met en zonder bezorgdienst
In een andere brief gaat de staatssecretaris in op vragen over het bericht ‘Gronings restaurant met eigen bezorgdienst krijgt minder steun’.
Voor de TVL maakt het niet uit of je gebruik maakt van een eigen of een externe bezorgdienst. De TVL kijkt naar de bruto omzet van een ondernemer. Afhankelijk van het contract met een bezorgdienst is het in de praktijk mogelijk, dat een ondernemer minder omzet realiseert omdat hij zijn omzet feitelijk realiseert bij de bezorgdienst en de bezorgdienst een wezenlijke marge inhoudt. De bezorgdienst is dan de klant van deze restauranthouder en het bedrag dat de ondernemer van de bezorgdienst ontvangt is zijn omzet. Als dat bedrag, in verder gelijke omstandigheden door het inhouden van de marge, minder is dan wanneer hij een eigen bezorgdienst had gehad, heeft hij minder omzet en daarmee een hogere TVL-vergoeding. Hetzelfde kan echter ook andersom waar zijn. Afhankelijk van het contract met de bezorgdienst, kan een ondernemer door het aansluiten op een website van een bezorgdienst ook voorstelbaar meer omzet halen dan wanneer dat niet het geval was geweest, waardoor hij juist minder TVL ontvangt. Het is aan een ondernemer om een afweging te maken om gebruik te maken van een bezorgdienst of van een eigen bezorgdienst.
Bron: Brief Ministerie EZK, 20 mei 2021, nr. DGBI/21132060 en Brief Ministerie EZK, 20 mei 2021, nr. DGBI/2123721
Geef een reactie