De verkoop van elektrische auto’s stagneert dit jaar verwachten economen van de ING. Er zijn onvoldoende betaalbare modellen voor de middenklasse. Daarnaast speelt onzekerheid over de motorrijtuigenbelasting na 2025 een rol. Door het hogere gewicht van elektrische auto’s zijn autobezitters tot wel € 500 per jaar meer kwijt aan belastingen dan bij een diesel- of benzine-auto.
Ook hangt het kostenvoordeel van elektrische auto’s gedeeltelijk samen met de mogelijkheid om thuis (of op het werk) voordelig te laden. De ING verwacht dat in 2024 zo’n 370.000 auto’s worden geregistreerd, fors minder dan bijvoorbeeld in 2019. Toen zijn er nog 446.000 nieuwe auto’s verkocht. Tijdens de coronapandemie zakte de verkoop in. Dit kwam onder meer door een gebrek aan onderdelen, waardoor de levertijden opliepen. Afgelopen jaar leefde de verkoop van nieuwe auto’s wat op, wat deels kwam door een inhaalslag van het jaar ervoor. Dit jaar is die opleving alweer voorbij, verwacht ING.
Bron: NU.nl, 3 januari 2023
Online cursus Auto van de zaak
Tijdens deze online cursus worden de belangrijkste fiscale aspecten van de auto van de zaak behandeld. Uiteraard komen daarbij de fiscale toekomstplannen voor de auto en de meest recente ontwikkelingen in de jurisprudentie uitgebreid aan bod.
Geef een reactie