Het bedrijfsleven heeft moeite met de implementatie van het Douanewetboek van de Unie. Staatssecretaris De Vries informeert de Tweede Kamer over de actuele onderwerpen binnen de Douane, waaronder de belangrijkste ontwikkelingen in de uitvoering van het jaarplan 2022.
Verlengde navorderingstermijn
De Kamer heeft aandacht gevraagd voor de zorgen die ondernemers hebben over de toepassing van de verlengde navorderingstermijn. Het ministerie van Financiën is over de verlengde navorderingstermijn in gesprek met het Verbond van Nederlandse Ondernemingen (VNO) en het Nederlands Christelijk Werkgeversverbond (NCW). Dit gesprek loopt nog steeds. De verwachting is dat in januari 2023 meer duidelijkheid is te geven over de eventuele vervolgstappen.
IT-agenda
De behoefte aan automatisering is veel groter dan de beschikbare capaciteit. Het verschil neemt de komende jaren zonder maatregelen alleen maar toe. In 2022 is onder meer prioriteit gegeven aan de automatisering van de accijnsrichtlijn, geautomatiseerde afdrachtstaat, DWU, de systemen voor invoer, douanevervoer en uitvoer, inclusief risicomanagement, de Digitale Snelweg Douane en het oplossen van verstoringen. Zelfs met het prioriteren van de verschillende trajecten is het op een aantal dossiers niet gelukt om de implementatie tijdig gereed te hebben. De Kamer is eerder geïnformeerd over de vertragingen ten aanzien van de invoering van de accijnsrichtlijn en DMS. Op korte termijn zal de staatssecretaris de Kamer nader informeren over de stand van zaken met betrekking tot de invoering van de accijnsrichtlijn.
IT voor implementatie van het Douanewetboek van de Unie (DWU)
Het bedrijfsleven heeft laten weten dat het moeite heeft om hun systemen geschikt voor het DWU te maken. Dit komt doordat ze veel wijzigingen in een korte tijd moeten doorvoeren. Ook de krappe arbeidsmarkt voor onder andere IT-personeel is een probleem voor de bedrijven en hun softwareleveranciers. Het bedrijfsleven dat internationaal werkt, heeft er last van dat lidstaten verschillende deadlines hanteren voor diverse projecten door de verschillende snelheden in automatisering bij de lidstaten. Daarom heeft Nederland gevraagd of de DG TAXUD kan zorgen voor een nieuwe planning voor de hele Douane-unie, binnen de deadline van 2025.
Datagedreven organisatie
De Douane wil zich verder ontwikkelen naar een data-gedreven organisatie. Dat wil zeggen: een organisatie die handhavingsbeslissingen neemt op een transparante wijze, aan de hand van analyses van feitelijke data en cijfers en met behulp van algoritmen die risico’s kunnen voorspellen. De afgelopen jaren heeft de Europese Commissie in verschillende gevallen aangegeven dat ze van mening is dat Nederland te weinig traditionele eigen middelen (TEM, ook wel douanerechten) heeft afgedragen en dat een nabetaling nodig is. Op grond van een zelfanalyse draagt Nederland dit jaar € 102,6 miljoen netto TEM af, waarvan € 51,8 miljoen definitief en € 50,8 miljoen onder voorbehoud. Dit wordt betaald uit de reservering voor.
Geef een reactie