Het wordt duurder om Chinese elektrische auto’s in de Europese Unie te verkopen. De EU-landen hebben ingestemd met importheffingen om de eigen industrie te beschermen.
De heffingen variëren van 7,8 tot 35,3 procent en zijn voorgesteld door de Europese Commissie, die bezorgd is over de groeiende verkoop van door de Chinese overheid gesubsidieerde auto’s.
Momenteel komt 14 procent van alle elektrische auto’s in de EU uit China, een aandeel dat snel groeit. In 2020 was dit nog minder dan 2 procent. Ook de Verenigde Staten en Canada hebben vergelijkbare heffingen ingevoerd.
Duitsland stemt tegen
De stemming van de EU-landen is niet openbaar gemaakt, maar volgens internationale media stemden tien landen, waaronder Nederland, voor de heffingen. Vijf landen, waaronder Duitsland, stemden tegen. Duitse autofabrikanten zoals Mercedes vrezen tegenmaatregelen van China, aangezien zij steeds meer auto’s in China verkopen. Twaalf landen onthielden zich van stemming.
De heffingen zullen de kosten voor Chinese autofabrikanten verhogen. Of dit door klanten in de prijzen bij dealers zal worden gemerkt, is nog afwachten. Fabrikanten kunnen ervoor kiezen de verkoopprijzen niet te verhogen en genoegen te nemen met minder winst.
Reactie China
In reactie op de stemming heeft het Chinese ministerie van Handel verklaard zich te verzetten tegen de ” onredelijke protectionistische praktijken’. China hoopt in gesprekken met de EU de heffingen te voorkomen en heeft maatregelen klaarstaan om de belangen van Chinese bedrijven te beschermen. Eerder heeft China al tegenmaatregelen aangekondigd, waaronder mogelijke heffingen op varkensvlees en cognac. Ook heeft het land een klacht ingediend bij de Wereldhandelsorganisatie.
Bron: NOS, 4 oktober 2024
Geef een reactie