In het eerste kwartaal van 2025 zal het voor fiscaal dienstverleners mogelijk zijn om digitaal bezwaar in te dienen namens hun cliënten met het eigen softwarepakket. Dat zal zijn voor de belastingmiddelen inkomensheffing (IH), vennootschapsbelasting (VPB) en omzetbelasting (OB).
Online kan dan de status van het bezwaar worden bijgehouden, waardoor er geen (aangetekende) poststukken kwijtraken of niet (of te laat) bezorgd worden. Tevens is er dan geen papieren rompslomp meer. De indiener van het bezwaar krijgt dan digitaal een rechtsgeldige ontvangstbevestiging. Het vervolg van het bezwaarproces verloopt zoals het nu ook gaat, namelijk op papier. Het is wel de bedoeling dat in de toekomst het vervolg van het bezwaarproces ook digitaal gaat verlopen.
Het digitaal bezwaar verloopt via het softwarepakket van de softwareleverancier, nadat de softwareleverancier deze functionaliteit beschikbaar stelt. De fiscaal dienstverlener dient hiervoor in het bezit te zijn van een PKI-overheidscertificaat. De onderbouwing van het digitaal bezwaar kan door pdf-documenten (tot maximaal 15 MB) bij te voegen.
Let op! Ieder bezwaar heeft betrekking op één belastingaanslag of beschikking.
Toekomstige ontwikkelingen
In 2025 wordt verder onderzocht of er mogelijkheden zijn om het digitaal bezwaar uit te breiden. Daarbij is gekeken naar wat de meeste impact heeft op de praktijk. Prioriteit zou dan volgens de koepelorganisaties en de Belastingdienst zijn dat ook een verzoek tot ambtshalve vermindering digitaal kan worden ingediend. En daarna kan het digitaal bezwaar mogelijk worden uitgebreid voor de belastingmiddelen loonheffing, dividendbelasting, erf- en schenkbelasting.
Bron: RB, 29 oktober 2024
Geef een reactie