Het ministerie van Financiën is een internetconsultatie gestart over de introductie van de vergelijkingskaart financiële dienstverleners.
Het gaat om een wijziging van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft (BGfo). Met de vergelijkingskaart wordt de consument of, als het een verzekering betreft, de cliënt door de financiële dienstverlener geïnformeerd over de beoogde dienstverlening en daarmee samenhangende aspecten.
Consumenten helpen bij vergelijken
De vergelijkingskaart vervangt het bestaande dienstverleningsdocument. De reden hiervoor is dat de vergelijkingskaart voor consumenten een meer doeltreffend informatiedocument is dan het dienstverleningsdocument. Uit de evaluatie van het provisieverbod in 2018 is onder meer gebleken dat consumenten verschillende vormen van financiële dienstverlening en verschillende financiële dienstverleners nauwelijks vergelijken. Het dienstverleningsdocument blijkt bij de vergelijking bovendien een beperkte rol te spelen. Dit terwijl het document bedoeld is om consumenten hierbij te helpen. Deze bevinding was aanleiding om te onderzoeken hoe de informatie beter aan kan sluiten op wat consumenten nodig hebben om vormen van dienstverlening en dienstverleners te vergelijken.
Op basis van gedragsinzichten, communicatie-kennis, en met hulp van stakeholders is een nieuw concept van het dienstverleningsdocument ontwikkeld: de ‘vergelijkingskaart financiële dienstverleners’. Hierna is een experimenteel onderzoek gedaan om te bepalen of de vergelijkingskaart daadwerkelijk een verbetering is ten opzichte van het dienstverleningsdocument. Dit onderzoek suggereert inderdaad dat de vergelijkingskaart beter gebruikt gaat worden dan het dienstverleningsdocument.
De internetconsultatie staat open tot 18 september 2022.
Geef een reactie